Начало форум Общи дискусии

Общи дискусии

Атанасовден

Място за обсъждане на теми, събития и публикуване на съобщения, несвързани пряко с фантастика, евристика или прогностика

Атанасовден

Мнениеот Шаркан » Вто Яну 18, 2011 2:07 pm

честито!

Спойлер:
(и да не ви пука, че свети Атанасий е бил гад и инквизитор)
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Атанасовден

Мнениеот Stanley3264 » Пет Яну 21, 2011 2:42 pm

Всъщност не знам нищо за историческата личност на св. Атанас, само легендата, дето се качвал на баира и прогонвал зимата. Тогава снеговете започвали да се топят, но това, както казах си е легенда. Какъв е бил истинсият Св. Атанас?
И още ме е озадачавал факта, че има поговорка на турски език: "Tanas geldi, yaz geldi", защо точно на този езикь, след като турците са мюсюлмани и едва ли почитат християнския светец? Може да е гагаузка, но е разпространена и сред турците в Лудогорието?
Stanley3264
 
Мнения: 124
Регистриран на: Вто Мар 02, 2010 6:34 pm

Re: Атанасовден

Мнениеот Шаркан » Пет Яну 21, 2011 7:54 pm

Stanley3264 написа:Какъв е бил истинсият Св. Атанас?

Свети Атанасий I Велики патриарх Александрийски (на гръцки: Αθανάσιος) е египетски богослов и духовник, патриарх на Александрия от 328 до 373 година. Той е един от най-видните богослови и радетели за чистотата на вярата и се приема за първият разпространител в Европа на възникналото в Египет на мошашество. За тези си дела той е възвеличен още от ранното християнство като "Велики". Най-известен е с противопоставянето си на Арий и арианството. Почитан е от всички християни, като светец от православните, римокатолическите и древноизточните църкви и е смятан за един от значимите християнски водачи от повечето клонове на протестантството.
...
* Свети Атанасий взема дейно участие през 343-344 г. във втория Вселенски събор, наречен Сердикийски, състоял се в днешна София в старата базилика Св. София и вероятно в манастира, чиито останки са открити над сегашния Южен парк в долната част на ул. „Козяк“ в кв. Лозенец на столицата. На него той страстно защитава църковното учение от тезите на арианството.
* Както е посочено в житието на светеца и е потвърдено от сървеменните научни изследвания пътувайки във връзка със събора светецът спира за известно време край римската пътна станция и крепост на около 30 км от град Верея (дн. Стара Загора) и живее в една пещера с извор до нея. Там той проповядва, лекува и в 344 г. основава първият манастир в Европа до днешното чирпанско село Златна Ливада. Днес обителта е въстановена и е действащ женски манастир с една от най-обширните нови манастирски сгради в България. Известна е като Златноливаденски (или Чирпански) манастир „Св. Анастасий“.

...
Арианството е христологически възглед, поддържан от последователите на Арий. Арианите отричат, че Исус Христос и Бог Отец имат една и съща фундаментална природа, разглеждайки Сина като създадено същество, по-низше от Отеца. Арианството се разпространява бързо и за известен период става преобладаващият възглед сред християните. Първият никейски събор (325) след много спорове осъжда арианството и го обявява за ерес.

(забележка: най-разпространената форма на "порицание" на еретиците през онази епоха е било изгаряне на клада.
Католиците са имали специалва институция за това, православните са били с по-широки възгледи, осъждали са еретиците без специални репресивни служби, понеже цялата църква е била една такава репресивна служба.

----------
Биография

В 325 году Афанасий сопровождал епископа Александра в качестве секретаря в чине диакона на I Никейский собор, где активно участвовал в спорах о природе Христа, отстаивая его единосущность — эти споры привели к формулировке Никейского символа веры, авторство которого в некоторых позднейших источниках ошибочно приписывается Афанасию.

В 326 году после смерти Александра был избран епископом Александрии, продолжил активную борьбу против арианства, однако после вызова из ссылки императором Константином сначала епископа Евсевия Никомедийского, придерживавшегося арианских взглядов, а затем и самого Ария в 330 году, арианство стало поддерживаемым государством направлением христианства Римской империи. Афанасий отказался признать равноправное сосуществование арианской и православной ветвей христианства, отказав арианам в принятии в александрийскую церковную общину.

В 335 году Афанасий был осуждён Тирским собором по обвинению в участии в убийстве мелетианского епископа Арсения и сослан в Трир, был возвращён из изгнания после смерти Константина в 337 году. Во время ссылки познакомился со святителем Серватием, который стал одним из его защитников в спорах с арианами на Сардикийском соборе.
Рака с мощами святителя Афанасия (Собор Святого Марка, Каир)

Повторно изгнан из Александрии в 340 году, после смерти александрийского епископа Григория в 345 году вернулся на александрийскую кафедру. Осуждён Миланским собором 356 года, после чего бежал из Александрии в верхний Египет, где скрывался до смерти императора Констанция в 361 году. Император Юлиан, преемник Констанция, объявил о свободе вероисповедания, уравняв, в том числе, язычество и любые ветви христианства; Афанасий, воспользовавшийся этим решением, вернулся в Александрию.

В 365 году после смерти Юлиана, к власти пришёл император Валент, издавший эдикт об изгнании епископов, сосланных Констанцием; Афанасий, опасаясь преследования, опять бежал из Александрии, однако через четыре месяца эдикт был отменён и Афанасий вернулся в Александрию, где занимал епископскую кафедру до конца своих дней.
...

...
Борьба с арианством стала одним из главных поводов утверждения догмата Троицы, а вместе с ним — и догмата о полноте божественности в Христе как Боге и Сыне Божьем. Вместе с тем, споры о такой полноте продолжаются и поныне: отчасти они связаны с дополнением Никейского символа веры на Толедском соборе в 589 г. положением, что Святой Дух исходит и от Бога-Сына. Это положение получило название филиокве (от латинского filioque — «и от Сына») и послужило одним из формальных поводов разделения Церкви в XI в. на Восточную (православную), не принявшую филиокве, и Западную (католическую); такое несогласие продолжается и по сей день.
В отличие от несторианства, арианство считается полностью уничтоженным в раннем Средневековье. (В то же время отдельные позднейшие теологи возвращались к нему: так, свою приверженность к арианству в XVIII веке утверждал и пропагандировал Уильям Уистон). Близкие к арианству воззрения обнаруживаются у многих верующих учёных XVII—XVIII веков, в том числе у Ньютона.
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Атанасовден

Мнениеот Stanley3264 » Съб Яну 22, 2011 1:22 pm

Благодаря за изчерпателния отговор.
Stanley3264
 
Мнения: 124
Регистриран на: Вто Мар 02, 2010 6:34 pm

Re: Атанасовден

Мнениеот Преподобният ЦУП » Пет Яну 28, 2011 6:38 pm

Шаркан написа:честито!

Спойлер:
(и да не ви пука, че свети Атанасий е бил гад и инквизитор)


така е бате

не е митрополит тоя, който преди това не е бил замполит
и
не е замполит тоя, който преди това не е бил митрополит:)))
Преподобният ЦУП
 
Мнения: 287
Регистриран на: Сря Май 26, 2004 12:04 am


Назад към Общи дискусии

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На Сря Яну 15, 2020 8:06 pm е имало общо 349 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта