◄ Из ДеБрИтЕ нА хОрЪрА
... В старата си служба имах симпатичен колега, който много обичаше да повтаря свои любими лафове и вицове. При което гласът му ставаше един благ-благ, а пък в очите му прелитаха добродушни, но и дяволити искрици. Просто човекът се забавляваше най-вече чрез енергията на собствената си персона.
Един от неговите любими лафове беше: „Гледам, гледам –
нищо не виждам. Ааа, казвам си, тука има
нещо“.
На
нещо попаднах и аз преди две вечери. В списъка ми по българската хорър тема влизаше и препрочит на предговора от
Адриан Лазаровски към романа „Светлият боец“. Излязъл е през 2004 г. в ИК - Аргус - ; спомням си, че бях водещ на този роман, взаимодействах с авторката Eлена Павлова и редактора ѝ Лазаровски, с художника Петър Станимиров (браво, бате Пепи, ти направи чудесна корица и илюстрации, а Наско П. Славов казваше със задоволство по тоя повод: „Абе, Сашо, това май ви е най-добрата корица!“), със страньора, коректорката и печатницата. Че даже и с разпространителските фирми в зората на ХХІ век, което е предмет на отделен разказ.
Както и да е,
нещо обраствам с много подробности.
Значи отворих преди две вечери предговора към „Светлият боец“ – нарича се „Светлите бойци на българския хорър“ – и буквално първото му изречение ме грабна
/светна
/спечели. Разбира се, след две петилетки и отгоре аз почти бях забравил детайлите от тоя предговор. Та ето го това забележително изречение:
_____________________
„Понеже ще говорим за литература на ужаса (наричана още хорър, макабърна проза, готическа книжнина, диаболична литература и как ли още не през различните епохи), нека първо направим един кратък обзор на този културен феномен и да видим доколко е застъпен в отечественото изкуство“.
_____________________
Забелязахте веднага, нали: Адриан Лазаровски утвърждава, че хорърът и диаболичната литература са
ЕДНО И СЪЩО НЕЩО, само че назовано по различен начин. И още няколко изречения от Адриановия предговор:
„Тогава се ражда явлението, превърнало за първи път у нас ужасяващото и страшното в артистично кредо – българският диаболизъм. Той обединява трима белетристи: Светослав Минков, Георги Райчев и Владимир Полянов, а времево се ситуира в началото и средата на 20-те години. Протича основно под влиянието на американския прокълнат гений Едгар По и немския експресионизъм в лицето на мрачните художници на тайнственото Густав Майринк и Ханс Хайнц Еверс. Диаболизмът обаче отшумява, без да създаде литературна традиция. Горепосочените отечествени апологети на страховитото сами го изоставят и се насочват към нови хоризонти. Току-що появил се на бял свят, българският фантастичен хорър умира, недостигнал зрелостта си“.
Напълно съм съгласен с всичко, което цитирах (все пак нека имаме предвид, че зад обстоятелственото пояснение за време
току-що стоят не шепа дни, а десетина години). Няма никакво разминаване между това, което аз твърдя по тази тема, и онова, което Адриан Лазаровски така ерудирано и добре е представил. Казано накратко: хорър е писан от българи през 20-те години на миналия век, имената на тези българи са известни и
именно те, въпросните писатели Владимир Полянов, Георги Райчев*
и Светослав Минков, се явяват истинските и неотменими основоположници на нашата отечествена хорър литература.При туй положение възрастта на БГ словесността на ужаса не е 20 години, както смятат някои хора от клуба Lazarus, ами много повече. Действително тая възраст за „нула време“ се вдигна доста рязко в дискусията ни (а не плавно като при т.нар. пенсионна реформа), но... това са литературно-историческите факти, които Лазаровски е събрал и коментирал в предговора си към романа на Елена Павлова „Светлият боец“. Бих искал да видя кой ще оспори тази позиция на особено светлия боец на българския хорър – Адриан Лазаровски?!
____________________
* От него съм чел твърде малко, обаче смятам в близко бъдеще да наваксам... –
Б. alex.Допълнение: в началото на нашия материал сме поставили картина от чудесния
полски сюрреалист Игор Морски. –
Б. alex.