от Йордан Янков » Пон Юни 27, 2011 3:37 pm
Често се допуска, че "интелект" и "разум" са синоними, но тук вече някой посочи, че интелектът може да бъде интерпретиран като средство на разума, а не самият разум, който предполага наличието на цел. Всъщност интелектът се определят традиционно като способност да се правят заключения кое от заобикалящия ни свят е истинско и реално и така да се решават задачи, поставени пред разума. Но животните същото имат такива способности. Може да се каже дори, че всяка многоклетъчна система, която трябва да синхронизира своето съществуване с протичащите процеси в околната среда използва някаква своя способност да филтрира сигналите от тази околната среда и да управлява своите реакции на тези сигнали. Това, че при човекът тези способности са изключително сложни в своите проявления, не означава, че са принципно различни от тези на животните. Затова най-добре е да смятаме, че интелектът е способност една система да нагажда своите елементи и свойства спрямо външни на нея процеси. Оттам нататък можем да разсъждаваме кой интелект е естествен и кой изкуствен.
Всъщност проблемът за естествеността и изкуствеността на интелекта може да ни даде и разбиране за природата на разума. Естествеността предполага спонтанно възникване на дадена система, нейното формиране протича поради действието на някакви налични обективни предпоставки и процеси в самата среда или в някаква система, която предхожда възникващата по естествен път система. Изкуствената система винаги предполага някакъв абстрактен предхождащ образ, който съдържа основните свойства и елементи на бъдещета система. В този случай интелектът извършва манипулации, нагажда свойствата и елементите на бъдещата система, без те да са налични в околната среда, а само в неговите вътрешни информационни елементи и връзки. С други думи изкуствените системи се раждат като резултат от манипулациите на интелекта върху самия себе си. Това има корени в прочутото във философията "себеосъзнаване". То пък е възможно само ако предварително себеосъзнаващия се интелект има средствата да мисли абстрактно, тоест да извършва интелектуални операции върху абстракции. А това пък е възможно само ако имаме удвояване на реалните предмети и тяхното паралелно съществуване като абстрактни образи в интелекта. Това пък е възможно само когато самият интелект съществува в симбиоза с предметите извън него, тоест те стават неговото друго тяло. Точно това е и "машината" - небиологичното тяло на биологичния интелект. Заедно, машината и интелектът, правят разума - система, която променя околната среда спрямо предварително направени интелектуални операции върху абстракциите на обектите от същата околна среда.
Отделните хора, всеки един от нас е естествен интелект, тъй като сме резултат от стихийни, естествени биологични и социални процеси. В същото време всеки от нас е част от човешкия разум, който борави с абстракции благодарение на симбиозата между естествените интелекти и машините. От това следва, че изкуствения интелект може да има две значения/реализации.
Едната е когато ние проектираме свойства на машини, така че те да изпълняват интелектуални операции, но те да са със сложността на интелектуалните операции на всеки по-прост или по-сложен многоклетъчен организъм. Това вече го правим. Втората е когато ще сме способни да проектираме такива машини, които могат да изпълняват функциите на естествените интелекти в рамките на разума - на симбиозата между интелект и машина. С други думи, изкуственият интелект ще има способността да създава, да твори абстрактно и да се самоосъзнава, но неговата форма ще бъде каквато и да е машинна форма - която е проектирана и създадена съобразно средата, а не произволно възникнала. В този смисъл, ако един ден ние можем да контролираме свойствата на индивидуалните човешки интелекти, дори те да продължават да имат познатата биологична форма, то те ще бъдат машинни или с други думи изкуствени интелекти. Но пък самата биологична форма има доста тесен диапазон на възможно съществуване и е силно зависима от средата. Затова смятам, че тези видове изкуствени интелекти ще имат ограничено приложение във времето и пространството. Някаква преходна форма, някаква временна форма. Космическият разум не може да си позволи да съществува в биологична форма.
В този смисъл естественият интелект ще има ограничено бъдеще. Постепенно самият той ще еволюира към своите изкуствени форми, тъй като последните ще бъдат много по-разумни, тоест по-адекватни на самия разум. В момента човешкия разум има проблеми тъкмо с животинското си, тоест с естественото си начало. Това е вътрешно противоречие, което не може да се запази дълго. Самите естествени интелекти се стремят към повече разумност, тоест към повече адекватност на система в контекста на която функционират (т.нар. конформизъм). Най-вероятното естествените интелекти няма да разберат кога точно са се превърнали в изкуствени такива - нещо като невъзможността на жабата да установи че се е сварява.
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!