Начало форум Наука и прогностика

Наука и прогностика

Две прогнози за бъдещите автомобили

Място за обсъждане на теми, свързани с наука, философия, прогностика, евристика

Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Aspid » Пон Яну 31, 2011 9:55 am

Не става въпрос за прогнози към обичайния холивар електромобили vs традиционни автомобили, просто две прогнози, които искам да останат и да ги проверя след N на брой години = ) дали са се сбъднали:
1. с развитието на CCTV мрежите от камери един прекрасен ден ще ни задължат номерата на колите да бъдат изписани върху капаците и/или тавана им.
2. ще се появят коли с двойни марки - Лексус-Рено, например - и с две емблеми. Т.е. ще бъде изоставена практиката една и съща кола в различни страни да се продава с различно наименование или да се реанимират стари (продадени или фалирали) марки автомобили когато една американска фирма иска да направи нова линия коли в Англия, например.
:wink:
Аватар
Aspid
 
Мнения: 32
Регистриран на: Чет Апр 29, 2004 6:59 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот akonitin » Пон Яну 31, 2011 12:04 pm

1. Гледам по телевизиите текат реклами за безконтактни кредитни и дебитни карти, за какво да се изписват номерата по капаците на колите след като директно може да се узнава кой кара автомобила и дори да се извлича глоба от сметката му... ;)
2. А защо изобщо да има марки? Може брендовете да се запазят в някаква форма, но и днес индустрията може да отговори на изискването за индивидуализиране, позволявайки потребителско асемблиране на автомобил (електроавтомобилите разширяват тази възможност) - искаш някакво купе, купуваш си купе, от друг си купуваш шаси, от трети двигател и т.н. Само трябва да се установят международни стандарти за съвместимост, но стандартите обикновенно идват след технологията.

Aspid написа:Не става въпрос за прогнози към обичайния холивар електромобили vs традиционни автомобили, просто две прогнози, които искам да останат и да ги проверя след N на брой години = ) дали са се сбъднали:
1. с развитието на CCTV мрежите от камери един прекрасен ден ще ни задължат номерата на колите да бъдат изписани върху капаците и/или тавана им.
2. ще се появят коли с двойни марки - Лексус-Рено, например - и с две емблеми. Т.е. ще бъде изоставена практиката една и съща кола в различни страни да се продава с различно наименование или да се реанимират стари (продадени или фалирали) марки автомобили когато една американска фирма иска да направи нова линия коли в Англия, например.
:wink:
akonitin
 
Мнения: 280
Регистриран на: Чет Май 20, 2010 9:45 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот bogdanov » Пон Яну 31, 2011 12:51 pm

А защо изобщо да има марки?


Ти отрече половината от маркетинговата индустрия /по точно тази, която ни кара да купува излишни стоки/. Притежанието на определена марка е силен фетиш, това няма да отмре скоро.
Друго си е да кажеш, че има Ягуар в гаража, нищо че не го караш заради дупките.
bogdanov
 
Мнения: 797
Регистриран на: Пон Мар 01, 2010 9:21 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот akonitin » Пон Яну 31, 2011 5:34 pm

Какво означава скоро? Да, няма да отмре следващата седмица, просто защото все още няма алтернатива и предпоставки, въпреки, че последните вече се появяват. На Ботевградско шосе има възстановен първия модел на запорожец и се продава на цената на нов хъмър, ето ти фетиш (благо на престижа), без да има маркетинг в цялата работа имаме наличие на фетиш...
Новите поколения не "робуват на марки", толкова колкото нашите поколения се прехласваха, обичат да човъркат в нещата и да ги рпеправят, така както им харесва, стига да имат тази възможност. За колите китайската индустрия ти дава подобна възможност - от двигател с характеристики по твой избор до джанти-електродвигатели и акумулаторни батерии.
Светът, който познавахме си отива, а за идващия е погтрешно да мислим в остарелите си категории.


Odisey написа:
А защо изобщо да има марки?


Ти отрече половината от маркетинговата индустрия /по точно тази, която ни кара да купува излишни стоки/. Притежанието на определена марка е силен фетиш, това няма да отмре скоро.
Друго си е да кажеш, че има Ягуар в гаража, нищо че не го караш заради дупките.
akonitin
 
Мнения: 280
Регистриран на: Чет Май 20, 2010 9:45 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Aspid » Вто Фев 01, 2011 10:40 am

akonitin написа:1. Гледам по телевизиите текат реклами за безконтактни кредитни и дебитни карти, за какво да се изписват номерата по капаците на колите след като директно може да се узнава кой кара автомобила и дори да се извлича глоба от сметката му... ;)

RFID? Има такава далавера, но..! При тази технология е желателно да има възможно по-малко растояние между обекта и четящото устройство. Не че не може да се напъхат в колата активни индентификатори, от които да четат номера от десетки метри. Дяволът е в това, че на сигналите ще влияят всякакви смущения, а една кола с газ до ламарината на магистрала не може да я прекарваш два пъти през едно и също четящо устройство като "запецнала" карта в метрото.
И второ - номерът на колата е традиция и едва ли някой (бил той и последния параноик) ще възрази срещу номер на колата. Докато срещу индентификатор, каквито се слагат на изгубените кучета ще скочат много хора. Аз също съм против да имам такъв в колата си. Като минимум няма да мога да отследявам какво извличат от сметката ми на основание сигналите на индентификатора. Ако е такса за паркиране - добре, ами ако е сметка от магистрална труженичка за свирка, при условие, че колата ми просто е минала покрай нея на магистралата? = )

akonitin написа:2. А защо изобщо да има марки? Може брендовете да се запазят в някаква форма, но и днес индустрията може да отговори на изискването за индивидуализиране, позволявайки потребителско асемблиране на автомобил (електроавтомобилите разширяват тази възможност) - искаш някакво купе, купуваш си купе, от друг си купуваш шаси, от трети двигател и т.н. Само трябва да се установят международни стандарти за съвместимост, но стандартите обикновенно идват след технологията.

Кола, сглобена от купени части е по-скъпа от купената ан блок. Политика на фирмите-производители.
Асемблиране, ремонт, замяна на едни части с нови или съвместими не се толерират в наши дни и самите коли се проектират по възможноста да не могат да се поправят извън специализирани сервизи. Политика на фирмите-производители.
Все пак тези фирми са ориентирани към печалба, а не към пълно и безусловно удовлетворение на купувачите.
Такава е тъжната реалност, в която живеем :sad:
Аватар
Aspid
 
Мнения: 32
Регистриран на: Чет Апр 29, 2004 6:59 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Deyan » Вто Фев 01, 2011 11:57 am

Aspid написа:RFID? Има такава далавера, но..! При тази технология е желателно да има възможно по-малко растояние между обекта и четящото устройство. Не че не може да се напъхат в колата активни индентификатори, от които да четат номера от десетки метри. Дяволът е в това, че на сигналите ще влияят всякакви смущения, а една кола с газ до ламарината на магистрала не може да я прекарваш два пъти през едно и също четящо устройство като "запецнала" карта в метрото.


Такава технология съществува отдавна и масово се използва по света за заплащане на магистрални такси: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_toll_collection
Deyan
 
Мнения: 310
Регистриран на: Вто Юни 08, 2004 11:47 am
Местоположение: София

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот akonitin » Вто Фев 01, 2011 1:59 pm

Aspid написа:Кола, сглобена от купени части е по-скъпа от купената ан блок. Политика на фирмите-производители.
Асемблиране, ремонт, замяна на едни части с нови или съвместими не се толерират в наши дни и самите коли се проектират по възможноста да не могат да се поправят извън специализирани сервизи. Политика на фирмите-производители.
Все пак тези фирми са ориентирани към печалба, а не към пълно и безусловно удовлетворение на купувачите.
Такава е тъжната реалност, в която живеем :sad:


Вече отговориха за дистанционните устройства за таксуване, най вече подобни устройства решават проблема с това кой кара автомобила, който трябва да се голби и/или таксува...

Така е, днес производителите на автомобили продават частите в пъти по скъпо отколкото ако ги продават като лек автомобил, но говорим за утвърдените производители, т.е. същите които притежават съответния бренд. В такава ситуация единствения шанс на останалите автомобилни производители или новопоявяващите се такива е да предлагат именно части на много по ниски цени. Както вече писах китайските производители го правят вече. Не съм казвал, че хората ще си сгобяват сами автомобилите, просто могат да си поръчват сглобяване на такъв в местния сервиз или специализиран цех, но по индивидуалните си изисквания за големина, комфорт и желани характеристики. Така се отваря огромна пазарна ниша и се разкриват много нови работни места, вместо да се закриват цели сектори.
akonitin
 
Мнения: 280
Регистриран на: Чет Май 20, 2010 9:45 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот bogdanov » Вто Фев 01, 2011 6:34 pm

Ти описваш точно ситуацията с продажбата на компютри.
Откак е помня във всяко гаражче се сглобяват китайски части, но пазара на маркова техника продължава да държи сериозен процент.
bogdanov
 
Мнения: 797
Регистриран на: Пон Мар 01, 2010 9:21 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Вто Фев 01, 2011 7:15 pm

По принцип рано или късно трябва да се случи технологична революция в областта на автомобилите, която логично ще доведе до съвсем различна логика на тяхното продаване и ползване. Самите автомобилостроители прогнозират, че един път навлезнат ли водородните клетки, конструкцията ще претърпи радикални промени - единствените движещи се части ще останат колелата, а всички енергийни агрегати ще се поместват в стандартизирани блокове в пода на шасито. Това ще доведе до много устойчиви конструкции, които ще имат дълъг живот, което пък противоречи на пръв поглед на интересите автомобилостроителите. Същата концепция обаче позволява да настане невероятен бум в дизайна и изработката на купетата. Те ще могат да се сменят ежедневно според нуждите, вкусовете и настроенията на собствениците, за което пък ще се грижат силно индивидуализирани производители и сервизи. Целият сектор ще заприлича доста на това което става в текстила и облеклата. Брандирането ще си остане, но по скоро ще има прилики с модните марки облекла, отколкото със сегашния тип автомобилни марки. В същото време ще стане и много популярен и непукизма в стиловете на купетата, правени от подръчни материали (нещо като пънк-автомобили).

Ей тук повече информация
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Вто Фев 01, 2011 8:04 pm

подкрепям мнението на Данчо.
с едно уточнение: бумът на дизайна на купетата ще е ярък пример за това как предлагането ще предизвиква търсене, демек натрапване на потребности, без които може, но няма навик да може.

водородната икономика обаче все още не е автономна икономика. Евтиното и децентрализирано получаване на водород още е под въпрос.
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот robinofloksli » Нед Фев 06, 2011 4:33 pm

Това с номерата на покрива на колата е добро попадение, малко в стил Лудия Макс...
-Всъщност, дори днес няма никакви технологични пречки всяка кола да бъде свързана с интернет докато се движи. Което би обезсмилило не само камерите за наблюдение, но и пътните полицаи. Всеки път когато превишиш скоростта, караш пиян или паркираш неправилно ще бъдеш глобяван автоматично.
-Не само ще бъдеш глобяван автоматично, но и ще бъдеш наказвам автоматично. Например колата няма да потегли, ако ти стоиш зад волана на който и да било автомобил. Има и по-драстични варианти - например колата да се заключва до идването на органите на реда, които да те арестуват. Това между другото може да стане и не само ако си нарушил правилата за движение по пътищата, ами ако не си си платил данъците, например...
-Всички тези предпоставки ще доведат не само до нови етапи в борбата със закононарушителите, но и ще доведат до края (или драстичното намаляване) на автомобила, на персоналното превозно средство. Леки скоростни влакове, аероплани и прочие модерни начини за масов транспорт ще заменят автомобила.
-Виж, велисипедът ще остане! Защото е сравнително просто устройство и винаги може да се преоткрие. Защото е лек, не заема много масто, но най-вече защото се съчетава отлично с масовите транспортни средства. Всъщност, това вече се случва, на запад, ние сме диваци и ГМОядци.
Но като казвам велосипеда - имам предвид най-широк смисъл на превозни средства от подръчни материали. Ролкови кънки със сгъстен въздух, подскачащи удължители за крайници и тн.
-Автомобилът още извесно време ще оцелее. При това - в класическия си вид, или най много - електромобил с хибриден мотор или електролитни батерии. Не повече. Никакви там горивни нано-пръдни няма да дочака, ще умре много преди това. Освен това няма да е персонален, а под наем. Никой не е луд да поддържа такова скъпо нещо само и само да отиде веднъж месечно на място където никой друг не ходи. Сметката просто не излиза.
Така че всичките не сте прави.
Да не се взема насериозно...
Аватар
robinofloksli
Модератор
 
Мнения: 1695
Регистриран на: Сря Яну 08, 2003 2:15 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Нед Фев 06, 2011 7:47 pm

странното е, че продължава да се разсъждава за технически проблеми изключително в рамките на сегашната социално-икономическа парадигма.
Прогресът не се ограничава с техниката. Да, тя дава силно рамо, но в крайна сметка има такова нещо като промяна (отмиране, надживяване) на определени културни (в широк смисъл) традиции.
Например, традицията да се строят огромни гробници за държавните глави е отпаднала, нали?
(тук-таме я има само - в бастионите на държавността, доведена до логичния си абсурден връх)
Малко смешно би било да четем футуристика от древен Египет за това, как с помощта на парна машина или роботизирани кранове пирамидите ще бъдат строени по-бързо, както и блянове за нанометоди на балсамиране на мумии...
(или разказчето на Вазов за светлото монархическо бъдеще)
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот robinofloksli » Нед Фев 06, 2011 8:16 pm

Шаркан написа:странното е, че продължава да се разсъждава за технически проблеми изключително в рамките на сегашната социално-икономическа парадигма.
Прогресът не се ограничава с техниката. Да, тя дава силно рамо, но в крайна сметка има такова нещо като промяна (отмиране, надживяване) на определени културни (в широк смисъл) традиции.
Например, традицията да се строят огромни гробници за държавните глави е отпаднала, нали?


Съвсем наскоро имаше идея дали Лех Качински да не го погребат до Владислав Варненчик, в съответната "огромна" гробница.

Малко смешно би било да четем футуристика от древен Египет за това, как с помощта на парна машина или роботизирани кранове пирамидите ще бъдат строени по-бързо, както и блянове за нанометоди на балсамиране на мумии...


Това е така разбира се. Не мога да не си припомня епизода с АПривалов, където пътешества в епохата на древногръцките утопии - "никой няма да умира от болести и дори най бедния човек ще има по три роба..."

За съжаление, дори съзнавайки този свой недостатък - архаизма на футуристичното ни мислене и въображение, ние не можем да го преодолеем. Можем само добре да го дегизираме. Или пък да правим мъгляви прогнози, които ще бъдат подложени на "нов прочит". Като сме почнали с примери - заплювам си Жул Верн
Да не се взема насериозно...
Аватар
robinofloksli
Модератор
 
Мнения: 1695
Регистриран на: Сря Яну 08, 2003 2:15 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Нед Фев 06, 2011 9:40 pm

robinofloksli написа:Съвсем наскоро имаше идея дали Лех Качински да не го погребат до Владислав Варненчик, в съответната "огромна" гробница.
след метаморфозите на "Solidarność" поляците не могат да ме учудят с прояви на идиотизъм...
погребат до Владислав Варненчик
хмък... не знаех, че и Качински бил гей.
За съжаление, дори съзнавайки този свой недостатък - архаизма на футуристичното ни мислене и въображение, ние не можем да го преодолеем.
защо мислиш така?
Можем - поне да опитваме.
Което ще рече, че при технически футурологични прогнози можем да въвеждаме допълнителни коригиращи параметри - възможни (или желани от автора, но тук рискуваме да се отплеснем от чистата прогностика към социално инженерство) социални модели.
Пак е някакво разчупване.
Сещам се за няколко позитивни примера, но нарочно ще приведа негативните: авторите на утопиите (Мор, Кампанела, с малко повече вазелин минава и Платон) са описали реализирано впоследствие тоталитарно общество.
Впрочем, именно техните мечтания са оказали отрезвяващо действие върху теоретиците на либертарните идеологии, като са ги накарали да търсят прогресивни идеи другаде.

обаче екстраполирането на техника и технологии в рамките на приета за статична социална парадигма неизбежно води до ялови футуристични модели. Прогнозата или е за нещо, което се оказва безсмислено за реализиране (робостроители на пирамида-гробница), или направо противоречи на ситуацията (трите роба за бедняка).

Можем само добре да го дегизираме. Или пък да правим мъгляви прогнози, които ще бъдат подложени на "нов прочит". Като сме почнали с примери - заплювам си Жул Верн
не схванах идеята.
Имаш предвид да прегледаме литературните прогнози на класиците?
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Пон Фев 07, 2011 8:51 am

Робине, пак си забъркал кашата :)

Това за велосипедите, масовия транспорт и края на автомобилите може да се осъществи само ако целокупното човечество се отдаде на социалистическото оглупяване в стил "а ла Западна Европа". :) Само там велосипедите са популярни по идеологически причини - на другите места хората ги карат от немотия. Освен това, ако технологията те принуждава да спазваш законите по-лесно ще е за теб да спазваш тези закони отколкото да яхнеш някой велосипед (само и само да караш пиян) или да си зависим от масовия транспорт. Последното обаче може да се окаже сериозен аргумент в една футурологична концепция, която засяга транспорта. Въпросът, е че и автомобилът и масовия транспорт и транспортните магистрали са функция от специфичната организация на производството и потреблението в индустриалната цивилизация. Може да се окаже, че персоналната авиация ще е далеч по-удобно, смислено и достъпно решение. При всички положения обаче тенденцията е за увеличаване на индивидуалната свобода на предвиждане (спазвайки обществени закони за да не вредиш на другите предвижващи се) и съответно индивидуализиране на маркетинга и ползването на високо-технологични транспортни средства. Забрави за масовия транспорт. Забрави за велосипедите.
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Пон Фев 07, 2011 11:58 am

персоналната авиация
определено няма да се опира на досегашните средства. В най-добрия случай - техническите потомци на хеликоптери и самолети, в по-радикалния - принципно нови конструкции;
още по-радикално - бионични приставки-полуимпланти (дали криле, дали антиграв, дали ракетни раници...)
(то ако проима антиграв, ще проима и телепортационна мрежа...)
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот bogdanov » Пон Фев 07, 2011 2:20 pm

A защо не се мисли в посока "Нулева зона". Нещо, което последните години е реалност - все повече работене в дома /или в оборудвани малки офисчета в сградата на блока/ и отпадане основната нужда от личен транспорт. Всъщност той е най-трудно управляем, въпреки че основен е товарния транспорт. Но там е лесно да се измислят, наложат варианти.
Всъщност започваме да се връщаме към американската мечта - все си живее във фермичката.
bogdanov
 
Мнения: 797
Регистриран на: Пон Мар 01, 2010 9:21 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Пон Фев 07, 2011 2:27 pm

Спойлер:
Odisey написа:... все повече работене в дома /или в оборудвани малки офисчета в сградата на блока/ и отпадане основната нужда от личен транспорт.
... ...
Всъщност започваме да се връщаме към американската мечта - все си живее във фермичката.
почваш да еволюираш :problem: вече си почти прудонист.
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот bogdanov » Пон Фев 07, 2011 2:59 pm

Спойлер:
Шаркан написа:[spoiler]
Odisey написа:... все повече работене в дома /или в оборудвани малки офисчета в сградата на блока/ и отпадане основната нужда от личен транспорт.
... ...
Всъщност започваме да се връщаме към американската мечта - все си живее във фермичката.
почваш да еволюираш :problem: вече си почти прудонист.

Реалист съм, по сайтове ни работят хора на 3 континента в момента - един в Москва /отвреме на време си идва насам/, една в Канада, която вероятно няма да се прибира тия години и няколко души пръснати в страната, двама от които не съм виждал на живо.
Ако не се налагаше да стоя тук да сключвам договори и аз вероятно щях да съм някъде другаде.

А ако не беше българската мания, че работниците като не ги гледа шефа, нищо не правят, нямаш представа колко бързо големи фирми щяха да бъдат разпръснати на малки офисчета. Това не са проблемите с машинните части на "Селянинът с колелото". Нетът промени много неща.
Отдавна пращам книгите за печат на файл и ми ги носят с куриер.
bogdanov
 
Мнения: 797
Регистриран на: Пон Мар 01, 2010 9:21 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Пон Фев 07, 2011 3:16 pm

Това е основата и на моята прогноза, но за да се осъществи ще трябва масово навлизане на холовизията. Тогава ще започне практическото обезсмисляне на градовете, а с него и трансформацията на транспорта. Към това трябва да се прибави и еволюцията на енергетиката и производството. Най-вероятно ще се премине към автоматизирани огромни комплекси, които произвеждат промишлени полуфабрикати, използвани след това в ателиета за индивидуализирани стоки. Светлозар правилно отбелязва, че промишленото производство го чака това, което стана със земеделското производство - да бъде придатък на новото индивидуализирано производство. Тези тенденции ще налагат и облика на транспорта. Има доста възможни варианти как точно ще се реализират тези тенденции, но мисля че дните на градовете, а оттам и на колите такива каквито ги познаваме, са преброени.
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Следваща

Назад към Наука и прогностика

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На Пет Дек 01, 2017 9:38 pm е имало общо 64 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта