Начало форум Наука и прогностика

Наука и прогностика

Две прогнози за бъдещите автомобили

Място за обсъждане на теми, свързани с наука, философия, прогностика, евристика

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Пон Фев 07, 2011 5:27 pm

не виждам холовизията като отключващ фактор за такава промяна.
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот bogdanov » Пон Фев 07, 2011 6:50 pm

exPesho написа:Това е основата и на моята прогноза, но за да се осъществи ще трябва масово навлизане на холовизията. Тогава ще започне практическото обезсмисляне на градовете, а с него и трансформацията на транспорта. Към това трябва да се прибави и еволюцията на енергетиката и производството. Най-вероятно ще се премине към автоматизирани огромни комплекси, които произвеждат промишлени полуфабрикати, използвани след това в ателиета за индивидуализирани стоки. Светлозар правилно отбелязва, че промишленото производство го чака това, което стана със земеделското производство - да бъде придатък на новото индивидуализирано производство. Тези тенденции ще налагат и облика на транспорта. Има доста възможни варианти как точно ще се реализират тези тенденции, но мисля че дните на градовете, а оттам и на колите такива каквито ги познаваме, са преброени.


Докато не се измисли лесен безжичен начин за разпространение на Интернет това няма как да стане. Инфраструктурата е важно нещо. Спътниковата връзка дава голямо време закъснение за видеоконференции в реално време.
Всъщност наистина няма нужда от холография. Повечето хора стоят ужасно пред камера, особено в цял ръст.
Една 42" плазма за офиса /или някой подобаващ проектор/ е достатъчен за видеоконферентни връзки.
Други неща са важни - най-вече способностите на тийм лидерите да разпределят проекта на конкретни малки задачи и да следят степента на изпълнението им.
Техниката е достатъчно напреднала на този етап,куца човешкия фактор.
bogdanov
 
Мнения: 797
Регистриран на: Пон Мар 01, 2010 9:21 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Пон Фев 07, 2011 9:30 pm

Не е важно кой как стои, а дали се вижда реалистично от събеседника. В диалога огромното количество информация върви на подсъзнателно равнище, при което мозъка преценява другия насреща по матрици, изработвани в продължения на хилядолетия. Никакви съвременни джаджи не могат да заместят това. Точно затова се изисква ритуалът ходене на работа и т.н. Но разбира се, няма да убеждавам никого - всяко нещо с времето си.
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот robinofloksli » Пон Фев 07, 2011 11:27 pm

exPesho написа:Не е важно кой как стои, а дали се вижда реалистично от събеседника. В диалога огромното количество информация върви на подсъзнателно равнище, при което мозъка преценява другия насреща по матрици, изработвани в продължения на хилядолетия. Никакви съвременни джаджи не могат да заместят това. Точно затова се изисква ритуалът ходене на работа и т.н. Но разбира се, няма да убеждавам никого - всяко нещо с времето си.


И за какво ти е да го гледаш началника си? Ти и на живо не го гледаш, противен ти е, зрението ти е разфокусирано, мислиш си за други по-приятни неща и като цяло си някъде другаде. Естеството на работата не изисква никакви визуални шашми, само военните искат всичко с цветно и големи букви. За да направиш един отчет не ти трябва да виждаш ползвателя на отчета, трябва ти ясно задание в писмен вид и първична информация. Счетоводителят на компанията може да ти превежда заплати и да попълва декларации без никога да те е виждал и без да е ходил някога в данъчното

Относно масовия транспорт изобщо не си прав.
1. Човек не ходи само на работа, ходи на разходки, на пазар, на годни при себеподобни, на клуб, на почивка и тн. Работа по интернет ще намали блъсканицата в метрото и донякъде задръстванията по центъра, но не повече. Аз имам кола от 13 години и само напоследък я ползвам за ходене на работа.
2. В Западна Европа велосипедът е популярен от чисто прагматични съображения.
-струва ефтино, поддръжката си я правиш сам, освен ако не си серсем смотан
-лесно се паркира
-лесно избягва задръствания
-не струва нищо
-намалява холестерола
-приятно е! Който не ми вярва, мога да покажа снимки от улици в Берлин, един град където в метрото и С-бана първите вагони са специално за велосипеди. По такива улици аз лично бих карал с удоволствие, или бих ходил пеш.
-Съвсем не за да караш пиян или за заобикаляне на друг текст от ЗДП, което между другото не е никакво заобикаляне - дори с велосипед е забранено да си на пътя пиян. Поне такива спомени имам от 1990 г...
-с велосипед можеш да отидеш с влака на някое приятно място и после да обикаляш в околовръст със значително количество багаж без да се товариш като магаре. Много младежи например ходят с лифта до Витоша и там си карат

3. Персоналната авиация е абсолютен мит, достоен единствено за предаването Мит-бастърдс.
-падането от високо е изключително болезнено и често е летално
-до момента никой не е представил свестен прототип за подобно нещо
-разхода на гориво е кошмарен
-скоростта не е по-голяма от един бърз влак, например Евростар
-Летенето в населено място е свързано с огромно количество опасности и вероятен сблъсък с обществени сгради. Отсега си представям авиационния аналог на пернишки голф, бррр, летящ кошмар!
-дори да се избегнат предните опасности, персоналната авиация предполага мощни струи въздух по главите на пешеходците, счупване на стъкла и повреждане на техника

4. Нано шитс, антиграв импланти и прочие неоткрити неща не ги коментирам нарочно. Моля да не бъда засипван със съмнителни линкове!

5. Принципно съм съгласен със Светльо за модулното асемблиране на персоналните превозни средства. Тази концепция е универсална и може да се приложи към какво ли не. Още преди 7 години спорих с един приятел, че автомобилните компании трябва да продават не автомобили, а автомобилни купета, които също се разглобяват на части. Други компании ще се специализират в правенето на мотори и различни системи. Едва тогава ще има опростяване и повишаване на качеството при много по-ниска цена.
Да не се взема насериозно...
Аватар
robinofloksli
Модератор
 
Мнения: 1695
Регистриран на: Сря Яну 08, 2003 2:15 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот robinofloksli » Пон Фев 07, 2011 11:48 pm

За съжаление, дори съзнавайки този свой недостатък - архаизма на футуристичното ни мислене и въображение, ние не можем да го преодолеем.

защо мислиш така?
Можем - поне да опитваме.


За моженето - можем. За успяването - не можем. Защо... Сложен въпрос. Чисто исторически, според мен е така. Не случайно посочих Жул Верн като пример.

Което ще рече, че при технически футурологични прогнози можем да въвеждаме допълнителни коригиращи параметри - възможни (или желани от автора, но тук рискуваме да се отплеснем от чистата прогностика към социално инженерство) социални модели.
Пак е някакво разчупване.


Ако правилно те разбирам, предлагаш на киберпънк авторите да не споменаваш думички като мегабайт и гигахерц, понеже само след година това ще е архаично и нелепо. Вместо това, драги автори, ползвайте гигатрансф и мегасмет. Или смартуеър...
Никой никога няма да заподозре какво всъщност е имал предвид автора, само ще се усеща, че това е нещо супер яко и куул за времето в което се развива действието

Сещам се за няколко позитивни примера, но нарочно ще приведа негативните: авторите на утопиите (Мор, Кампанела, с малко повече вазелин минава и Платон) са описали реализирано впоследствие тоталитарно общество.


Или реализирало се преди?


Впрочем, именно техните мечтания са оказали отрезвяващо действие върху теоретиците на либертарните идеологии, като са ги накарали да търсят прогресивни идеи другаде.


Напълно съм съгласен. Да живей!

Можем само добре да го дегизираме. Или пък да правим мъгляви прогнози, които ще бъдат подложени на "нов прочит". Като сме почнали с примери - заплювам си Жул Верн

не схванах идеята.


Има една книга - Дълбина в небето. Там главните действащи лица (на една от двете сюжетни линии) не са хуманоиди. Няма нито едно образно описание. Ловко и елегантно са избегнати всички моменти които човешкото въображение неизбежно ще стигне до парадокс, щом се опита да си ги представи. Или образа на Странниците в някои произведения на Стругацки. Това беше идеята
Да не се взема насериозно...
Аватар
robinofloksli
Модератор
 
Мнения: 1695
Регистриран на: Сря Яну 08, 2003 2:15 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Вто Фев 08, 2011 12:33 am

robinofloksli написа:И за какво ти е да го гледаш началника си? Ти и на живо не го гледаш, противен ти е, зрението ти е разфокусирано, мислиш си за други по-приятни неща и като цяло си някъде другаде. Естеството на работата не изисква никакви визуални шашми, само военните искат всичко с цветно и големи букви. За да направиш един отчет не ти трябва да виждаш ползвателя на отчета, трябва ти ясно задание в писмен вид и първична информация. Счетоводителят на компанията може да ти превежда заплати и да попълва декларации без никога да те е виждал и без да е ходил някога в данъчното
с това съм съгласен.
Другото по този постинг не искам да го коментирам, освен това:
Едва тогава ще има опростяване и повишаване на качеството при много по-ниска цена.
цената е ниска, когато има конкуренция. Но понеже се върви към монополизиране на пазарите, ще даваш толкова, колкото ти кажат - и няма мърдане.
Благоденствието (относителното, предимно на Запад, но и тук закачихме малко стабилност) от времето на равновесието на Студената война отмина безвъзвратно.
Ново стабилиризиране ако има, ще е в рамките на мечтанията на Иво Варненски.
Няма да ти хареса.

-------------------
robinofloksli написа:Не случайно посочих Жул Верн като пример.
Верн не си е поставял сериозно прогностични задачи. Амбициите му са били по-скромни. Той дава едно изобретение и то му е "единично". Изобщо не изследва последиците от масовото използване на наутилусите, например.
Ако правилно те разбирам
не, не ме разбираш правилно. Нямам предвид подробностите по декора.
Или реализирало се преди?
тоталитаризмът няма преки аналози в Средните векове и Античността.
Има една книга - Дълбина в небето. Там главните действащи лица (на една от двете сюжетни линии) не са хуманоиди. Няма нито едно образно описание. Ловко и елегантно са избегнати всички моменти които човешкото въображение неизбежно ще стигне до парадокс, щом се опита да си ги представи. Или образа на Странниците в някои произведения на Стругацки. Това беше идеята
нещо се разминахме.
Мисълта ми беше, че когато се прогнозира технологично развитие, не е естествено то да се описва (освен ако не става дума за близко бъдеще) в контекста на сегашната социално-икономическа парадигма.
(Джон Уиндъм си е давал сметка за това)
А когато се описват нехуманоиди, там нещата са съвсем в друга плоскост, не става дума за прогностика
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Вто Фев 08, 2011 9:35 am

robinofloksli написа:И за какво ти е да го гледаш началника си? Ти и на живо не го гледаш, противен ти е, зрението ти е разфокусирано, мислиш си за други по-приятни неща и като цяло си някъде другаде. Естеството на работата не изисква никакви визуални шашми, само военните искат всичко с цветно и големи букви. За да направиш един отчет не ти трябва да виждаш ползвателя на отчета, трябва ти ясно задание в писмен вид и първична информация.


Робине, не ти си избираш началника, а той теб и той определено не го прави за да гледа манекенската ти фигура. И началника трябва да вижда СЪЗДАТЕЛЯ на отчета (а не ползвателя), за да прецени колко още неща въпросният създател знае, но е премълчал, какво още може да направи, но не го е направил, чувства ли се уверен в това което е създал и т.н. - все неща, които се преценяват в хода на личното общуване на подсъзнателно ниво. Ако общуването беше толкова формално, както ти си го представяш, отдавна да беше измислен някакъв бюрократичен рай, в който никой никого не вижда и по етажите хвърчат само дописки и разписки (нещо като в добрия стар филм Бразилия). Но това не се изчерпва само за вътрешните отношения в една фирма. Аз гледам сега проспектите на един автомобил, оглеждам го онлайн със съраоунд анимация, цъкам с език, но ще отида до шоурума за да се видя очи в очи с дилъра и да УСЕТЯ неговото отношение към това, което продава. В маркетинга много отдавана е известно, че един ДОБЪР продавач струва цяло състояние, защото въпросният добър продавач умее да си служи с подсъзнателните механизми на общуване с купувачите. Нещо, което виждам че фантастите високомерно пренебрегват.

Да не говорим, че ти въобще не се замисляш, че формата на твоите разходки, почивки и социални контакти, за които говориш, произтича от наличието на градовете, а не те самите оформят и пораждат градовете. Ако живея като Шаркана в Балкана, няма да са ми необходими разходки и почивки, а социалните контакти БИХ си ги провеждал в холовизуална форма. Лично аз моментално напускам София в момента когато имам такава връзка където и да е било.

Относно Западна Европа и велосипедите. Всъщност тях ги има най-вече само в големите градски центрове. А те всъщност са малко. Германия например има само три града с население по-голямо от 1 милион. По-голямата част от хората живеят в разпръснати селца и дори махали и познай какво карат - коли. Когато отиват в местните градски центрове имат добре уредени паркинги, където си оставят колите докато ходят из въпросния център пеша. Така че това, което ти се набива от медиите в главата (те естествено показват повече големите градски центрове) не отговаря на реалностите. Та дори и смахнатата Европа хората нямат някакво особено желание да си захвърлят автомобилите и да се маскират на китайци от времето на Мао Дзе-дун. Разбира се, отчитам масовите поражения нанесени от екологичните движения в съзнанието на европейците, но слава богу зеления фашизъм все още не се е превърнал в доминираща сила дори и в Европа.

Колкото до персоналната авиация - отлично съм запознат с виждането ти, че прогрес няма и всъщност нищо не се е променило от времето на пещерните хора, както и с това, че е възможно само това, което го има на площад Славейков. :) Всичко друго е шит. :) Но иначе възражението ти е пълно с недомислици, както и при мотивите ти защо хората използват транспорт въобще. Ти си въобразяваш, че персоналната авиация ще се развие в градски условия и оттам рисуваш апокалиптични и абсурдни ситуации, а не се сещаш, че персоналната авиация ще се развие ПОРАДИ изчезването на градовете и съответно няма да ти е необходим нито влак стрела, нито обществени сгради, нито пък ще има пешеходци на които да летиш по главите. :)
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Вто Фев 08, 2011 10:43 am

хмък.
значи холовизията преди всичко ще е нужна на началника, за да може по-пълноценно да контролира подчинения...?
Уж децентрализация (структурно), пък пак централизация (функционално).
Ето това си е оставане в старата парадигма. Променя се формата (отчасти), не и същността.
Подобна концепция са измисляли още футуролозите от началото на ХХ век.


велосипедите - ами аз бих предпочел да ползвам велосипед, може би с една приставка на сгъстен въздух, която да помага по стръмнините, ДАЖЕ АКО ИМАМ едноместен орнитоптер (или имплантирани бионични криле). Радостите на живота не си ги спестявам. Само щото можем да сготвим ньоки, няма да се откажа от печени на огън картофи.

градовете - не ново ниво на комуникации, а автономни средства за производство (примерно, конгрегат "фотосинтезатор - обемен принтер") и авнономна локална енергетика (пак фотосинтезатор да речем) ще обезсмислят градовете окончателно.
А при такива автономни технологии (разчитащи на повсеместно налични суровини, колкото и да не ти се вярва в такава перспектива) няма нужда от развити комуникации за йерахичен контрол. Което ще рече - съвсем нов тип социално-икономическа парадигма: реално децентрализирана по същина, не само по форма.
Може би дори и икономиката като такава (механизми на стоково-парични отношения) ще изчезне.
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Вто Фев 08, 2011 10:49 am

exPesho написа:Робине, не ти си избираш началника, а той теб
ами тъкмо туй докато не се промени, нищо няма да има кардинално ново.
Властта винаги спира всякакво развитие, за да оцелява в постигнатия за себе си най-изгоден режим на функциониране.
Същото и капитализмът - иновации, които не носят някому печалба и които не може да се монополизират, не се развиват, а дори и потискат чисто икономически (а където не минава икономическата принуда, се включва силовата, институционална принуда с власт).
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Вто Фев 08, 2011 11:58 am

В естественото общуване ролите на началник и подчинен се сменят непрекъснато. Написах "Началник" за да балансирам визията на Робин, който винаги се вживява в ролята на подчинен. Важни са не толкова ролите, колкото естествената необходимост от повече информация, която когато е в абстрактен словесен вид не достига.

Формата на управление на обществото се нагажда към това, което трябва да се управлява, а не обратното - властта да си измисля какво да управлява. Поради това и мераците да се отрече капитализма с декрет са били и ще си останат утопии.

Автономното производство по ред фундаментални причини е невъзможно и ще си остане само фикс идея. Може да се децентрализира, може да се демасовизира, но винаги ще си остане общественото разделение на труда под една или друга форма. А то може да се преодолее, само ако обществото започне да функционира на съвсем други енергийни нива. А когато това стане няма да са ни необходими ни генератори, ни градове, нито тела. Ама хайде да не се отплесваме, че сега Робин ще дойде да ни се скара че говорим разни шитове. :)
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Вто Фев 08, 2011 1:12 pm

exPesho написа:Формата на управление на обществото се нагажда към това, което трябва да се управлява, а не обратното - властта да си измисля какво да управлява. Поради това и мераците да се отрече капитализма с декрет са били и ще си останат утопии.
не ми пробутвай марксистките блянове, моля.
Отричането не става с декрети, а с действие (което не включва диктатури на пролетариата).
Автономното производство по ред фундаментални причини е невъзможно и ще си остане само фикс идея.
живите организми доказват обратното.
винаги ще си остане общественото разделение на труда под една или друга форма. А то може да се преодолее, само ако обществото започне да функционира на съвсем други енергийни нива
да споря за сингуларността на сингуларностите не съм подготвен.
сега Робин ще дойде да ни се скара че говорим разни шитове
голяма работа.
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Вто Фев 08, 2011 2:37 pm

Действията без цел (декрет) не са признак за разумност. А ако не можеш да направиш разликата между жив организъм и разум, то наистина действията ти стават съвсем безцелни (неразумни). А когато отказваш да разсъждаваш върху нещо, ти го превръщаш в обект на мистичното си въображение. Аз с мистика не се занимавам. Затова въпросната сингулярност е дума без рационален смисъл за мен и следователно със съмнителна футурологична стойност.
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот robinofloksli » Вто Фев 08, 2011 7:25 pm

Ама хайде да не се отплесваме, че сега Робин ще дойде да ни се скара че говорим разни шитове. :)


За съжаление вече се отплесна и наговори доста шитове, модераторите да ме прощават за обидните класификации. После ще отговарям подробно, но бих искал да изтъкна, че аз говоря и се аргументирам само в плоскостта на това което вече е открито и съществува, докато ти и Шарканището витаете в едни розови облаци и забравяте да стъпвате по Земята. Не знам откъде ви идва самочувствието, че разбирате историческите закономерности и така смело да предполагате едни нови енергийни нива, бионични присадки и прочие неща за които можем само да залагаме по една бира дали ще се сбъднат или след 5 години дори жълтите медии ще са забравили за тези думички. същото е и за бъдещето на градовете. Може, ама един друг път, след много много години в една далечна галактика...

Колкото до населението на Германия, да, интересен факт, откъснат от цялата картинка, която според сайта на CIA казва, че 74% от населението на Германия е градско. Връзката е очевидна - колкото населението е по концентрирано, толкова карането на велосипед е по-примамливо. Оттук насетне аз залагам две бири на прогнозата че градовете няма да изчезнат (намалят обема население значително) в следващите 50 години. След това пак ще спорим.
Да не се взема насериозно...
Аватар
robinofloksli
Модератор
 
Мнения: 1695
Регистриран на: Сря Яну 08, 2003 2:15 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Вто Фев 08, 2011 7:57 pm

robinofloksli написа:Колкото до населението на Германия, да, интересен факт, откъснат от цялата картинка, която според сайта на CIA казва, че 74% от населението на Германия е градско.


ЦРУ казва ли ти кое население брои за градско и кое не? А иначе вече коментирах за твоите странни отклонения по отношение на историята. :)
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Шаркан » Вто Фев 08, 2011 8:06 pm

гледам, че Данчо пак се прави на тапа и жонглира с думи, не виждам смисъл да се препирам с него.
Мнението си съм го казал.

Иво, не се знае дали не рискуваш прекалено много с такива басове...
Шаркан
 
Мнения: 1410
Регистриран на: Чет Апр 29, 2010 9:36 am
Местоположение: ... ... ...

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот akonitin » Вто Фев 08, 2011 11:50 pm

robinofloksli написа: После ще отговарям подробно, но бих искал да изтъкна, че аз говоря и се аргументирам само в плоскостта на това което вече е открито и съществува, докато ти и Шарканището витаете в едни розови облаци и забравяте да стъпвате по Земята.


Той и тоя който направил прогнозата си за половин метровия пласт оборски тор по улиците на градовете изхождал от това, което било открито и съществувало перз 19-ти век, дори не се опирал на това, което в същото време се разработвало...

Направи си бегли изчисления колко тона зърно за производство на хляб дневно трябва да се "внасят" в градовете, колко тона други храни, коко тона химикали трябва да се използват за почистване и поддръжане на улиците, колко горива и петролни продукти се хабят за всичко това (и за всичко друго неизредено). За София това са няколко хиляди тона материали дневно. Сега си представи свят без петрол и как в един един милионен град трябва да се внасят същите количества материали... с велосипеди и/или централизиран градски транспорт. Това означава автоматично - централизация на снабдяването с всичките й "красоти" на които сме й се наглеждали преди 20 години + появата на барони-разпределители. Евро сънищата за "назад към облагороден 19-ти век" няма как да се случат, просто защото винаги ще опират до промяна на човешката природа... което пък е някак нечовешко.
akonitin
 
Мнения: 280
Регистриран на: Чет Май 20, 2010 9:45 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Deyan » Сря Фев 09, 2011 9:52 am

akonitin написа:Сега си представи свят без петрол и как в един един милионен град трябва да се внасят същите количества материали... с велосипеди и/или централизиран градски транспорт. Това означава автоматично - централизация на снабдяването с всичките й "красоти" на които сме й се наглеждали преди 20 години + появата на барони-разпределители.

Опитвам се да си го представя, но въображението ми стига до това, че сегашните камиони с ДВГ са подменени с електрокамиони и такива с водородни двигатели. А пък свят без транспорт изобщо не мога да си го представя. Преди колко хиляди години всеки сам си е отглеждал/правил всичко необходимо? Не, благодаря, за такова "бъдеще".
Deyan
 
Мнения: 310
Регистриран на: Вто Юни 08, 2004 11:47 am
Местоположение: София

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот bogdanov » Сря Фев 09, 2011 11:48 am

Това е най-лесното - представи си като електрически влакове, само че с колелета.
След като можа да се окабели цялата ЖП мрежа, колко му е да е окабелят магистралите, така че те да карат там на ток, а в населените места да са автономни /на акумулатори/.
Всъщност имаш ли представа, каква част от транспорта би се качила на вагони, ако си оправим и ЖП мрежата към съвременните изисквания /сегашната ни жп мрежа е застинала на около 1960 година/. Возил съм се на скоростните влакове във Франция и Испания и ако това се въведе и тук /е ако има и икономическа изгода/ би намалило сериозно междуградските пътувания. Колкото и добър шофьор да си, не можеш да достигнеш средна скорост 150-200 км в час. Е, верно ЖП линията е като нашите магистрали - тунели и надлези.
Всъщност междуградския транспорт е решим технически /и не толкова решим икономически/ проблем. Нерешим, при сегашната организация на живот е проблемът с транспорта в градски условия. И най-благоустроеното метро което съм виждал е все пак няколко лъча и поражда нуждата от свързващ транспорт.
bogdanov
 
Мнения: 797
Регистриран на: Пон Мар 01, 2010 9:21 pm

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Deyan » Сря Фев 09, 2011 12:36 pm

Въпросът не е дали мога да си представя сегашните автовлакове закачени за жици или друг вариант на транспорт неизползващ нефтени продукти.
Не мога да си представя монополизиран транспорт по технологични причини, а не поради нетехнологични ограничения върху предприемачеството (както беше при соца).

Скорости и над 200 км/ч не са никакъв проблем за магистралите, стига да са проектирани за подобни скорости, както е при скоростните влакове.
Например, по магистралата от Истанбул до Одрин спокойно карах с 170-180 и то само защото не исках да изпреварвам джипа пред мен.
Deyan
 
Мнения: 310
Регистриран на: Вто Юни 08, 2004 11:47 am
Местоположение: София

Re: Две прогнози за бъдещите автомобили

Мнениеот Йордан Янков » Сря Фев 09, 2011 2:30 pm

Градовете възникват по военни, търговски и производствени причини. Първо са били крепости, контролиращи дадена територия, след това са били място за размяна на стоки, произведени в полето, а най-накрая са станали и производствени центрове, тъй като са удобни консуматори от енергийна гледна точка. Всеки от тези три фактора през различните епохи е преобладавал и/или се е съчетавал с другите два. Всеки от тези три фактора в момента вече се намира в процес на ерозия. Надявам се да ви е ясно защо от военна гледна точка. Като търговски център градовете вече вместо да улесняват живота го правят по-труден и най-вече по-скъп. Между 30 и 40% от стоките в магазините никога не намират своя купувач, защото се разчита на индустриалния масов маркетинг, който пък съответства на индустриалното масово производство. Последното пък обаче постепенно се замества от все по-индивидуализирани и гъвкави крайни продукти, които спестяват огромни количества материали и инвестиции в инфраструктура. Все още градовете играят ролята на социални центрове, но тази роля е функция (производна) от по-горе изброените три фактора, а не причина. Следователно със задълбочаване на демасовизирането на производството, с еволюцията към индивидуализирания маркетинг, с отмирането на военните конфликти като средство за разрешаване на спорове, ще се търсят и нови социални форми на общуване, които не протичат в градски условия. Оттам нататък може да се видят и тенденциите в транспорта. Не можеш да имаш масов транспорт и демасовизирана икономика. Не можеш да имаш магистрали без да имаш огромни градски агломерации.
Метаморфи от всички Вселени - обединявайте се!
Аватар
Йордан Янков
 
Мнения: 1320
Регистриран на: Нед Яну 05, 2003 12:51 pm

ПредишнаСледваща

Назад към Наука и прогностика

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron
Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На Пет Дек 01, 2017 9:38 pm е имало общо 64 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта