Начало форум Наука и прогностика

Наука и прогностика

Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Място за обсъждане на теми, свързани с наука, философия, прогностика, евристика

Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот valio_98 » Пет Дек 11, 2020 9:50 am

Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда по физика за 2020 г. и развитие на физиката на черните дупки", от проф. дфзн Стойчо Язаджиев

Вирусът – макар и на висока цена – подтикна цифровизацията в какви ли не области, включително и популяризацията на науката.
Физическият факултет, СУ „Св. Климент Охридски“ организира дистанционен семинар, в рамките на който на 10.12.2020 проф. Стойчо Язаджиев изнесе лекция за нобеловата награда по физика за тази година. Може да я гледате в youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=VBZzDBgzqak
Аватар
valio_98
 
Мнения: 575
Регистриран на: Сря Юли 06, 2011 10:32 pm

Re: Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот ivanushka » Пет Дек 11, 2020 3:51 pm

Цифровизацията... Която дори на висока цена... си струва...
Сякаш цифровизацията е някаква манна небесна, паднала директно от небесата...

А всъщност какво представлява цифровизацията? Замяна на реалните числа (безкрайно, неизброимо, не прекъснато множество) с цели числа (дискретно множество, прекъснато и с "дупки"). И то даже не всички цели числа, а само крайно под множество от тях.
Това ли е великата полза от цифровизацията?

Мозъка на човека е аналогово устройство. А не цифрово.
И в такъв случай като хвалим цифровизацията, дали не хвалим всъщност отдалечаването от човечността?

И отдалечаването от нещо много по голямо... Някои хора наричат това много по голямо нещо Бог.
ivanushka
 
Мнения: 211
Регистриран на: Пет Май 21, 2010 8:31 pm

Re: Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот valio_98 » Пет Дек 11, 2020 9:02 pm

Аз пък смятам, че не си струват жертвите.
Без да влизам в дискусии за мозъка: лекциите и конференциите през зуум и тубата са минимизиране на вредните последствия, алтернатива на пълното отказване от общуване.
Честно казно, никак не ми е приятно да св взирам в екран и да се опитвам да хвана всяка дума през слушалки, но алтетрнативата е да спрем комуникацията изобщо.
Как смяташ, кое е по-добро?
Последна промяна valio_98 на Съб Дек 12, 2020 11:40 am, променена общо 1 път
Аватар
valio_98
 
Мнения: 575
Регистриран на: Сря Юли 06, 2011 10:32 pm

Re: Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот ivanushka » Пет Дек 11, 2020 10:49 pm

Аз пък смятам че дистанционните комуникации не само не минимизират вредните последствия, но всъщност ги засилват. Те са част от вредните последствия!

Както се казва "Шах и Мат"! Или ще ни се подчинявате и ще правите каквото искаме - като послушни маймунки на каишка, или ще изпукате в самота...

Кое е по добро? По добро е да се върнем към нормалната работа на обществото от времето преди поклонниците на човекомразещото божество да поемат контрола над обществото.
Или поне във времето когато имаше относително ефективна съпротива.
ivanushka
 
Мнения: 211
Регистриран на: Пет Май 21, 2010 8:31 pm

Re: Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот valio_98 » Съб Дек 12, 2020 11:39 am

Според мен е въпрос на степен на вредност. Това е по-малко вредното.

Има хора, които и при нормални обстоятелства не ходят на никакви конференци. Четат стаии на другите, публикиват си своите. И това е начин на работа и не е обезатлно защото нямат пшари за пътуване. Аз обае не харесвам този начин на работа, защото смятам, че науката е комунално явление. Идеята е лична, но процесът на осъществяването ѝ - поне в съвременната астрономия - е толкова сложен, че еидн човек не е в състояние да построи телескоп и инструмент, да събере наблюдения, да ги анализира и интерпретира. За да се направи всичко това се иска човекът да е физик, инженер по 4-5 специалности и математик, пак по няколко специалности; да не говорим, че трябва и да е организатор, за да мож е да създаде екип. И да има няколко живота, защото правенето на всичко това изисква време. Днес са рядкост статиите с по 1-2-3 автори, именно по тази причина и обикновено това са статии-идеи (няма лошо, има нужда и от такъв тип работи), а примерно едно изселдване на астрометрично галактиката, каквото се прави с Гая (Gaia - това е космически телескоп специално построен за свръхточна астрометрия), принципно не може да бъде направено, ако човек само си седи в къщи и гледа статиите н другите и си обработва саям данните и си публикува сам собствените резултати.

Така че да, изолацията е трагедия за академичната общност и никой не я харесва. Обаче като сме в изолация, защо да не извлечем поен някакви маргинални ползи? И това не се отнася само за академията. Аз никога нямаше да ида на уърлдкон в Нова Зеланидия, а като го направиха online, даже участвах в три панела. И не само аз, и други хора от България.
Аватар
valio_98
 
Мнения: 575
Регистриран на: Сря Юли 06, 2011 10:32 pm

Re: Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот ivanushka » Сря Дек 16, 2020 10:05 pm

...науката е комунално явление.
А кое не е? Спечелването на няколко милиарда? Или не няколко а няколко десетки милиарда?

...Идеята е лична, но процесът на осъществяването ѝ ... е толкова сложен, че един човек не е в състояние да построи...

УОУ! А знаеш ли че не е съвсем така? Мнооого зависи на кого е идеята!
Ако идеята е на някой от "великите" "хора" от горните слове на "демократичното" общество, което с кръв и трупове (на тези от долните слоеве на "демократичното" общество) поддържа олигархията, то тогава идеята е "златна" и изключително ценна и важна и заслужава да получи лъвския дял от печалбата.
Ако обаче същата идея е на човек от долните слоеве на "демократичното" общество, то се оказва че парите за осъществяването и са мнооого по важни... И пак лицето от горните слове на "демократичното" общество, което с кръв и трупове (на тези от долните слоеве на "демократичното" общество) поддържа олигархията, получава лъвския дял от печалбата.
И така не е важно какъв си и какви качества и идеи имаш! А е важно какви пари управляваш. Готино а? Имаш , защото имаш! Собственост, а не качества!


... един човек не е в състояние да построи телескоп и инструмент, да събере наблюдения, да ги анализира и интерпретира. За да се направи всичко това се иска човекът да е физик, инженер по 4-5 специалности и математик, пак по няколко специалности; да не говорим, че трябва и да е организатор, за да може да създаде екип. И да има няколко живота, защото правенето на всичко това изисква време.

Радвам се че повдигаш този въпрос и да те питам: а какво е необходимо за да имаш яхтичка?
Една такава мъъъничка... За 200 милиона долара... Такъв един стар модел... Дори не като новите - за 600 милиона долара... А само за незначителните 200 милиона...
Явно трябва да си мнооого кадърен! Трябва да си :
физик, инженер по 4-5 специалности и математик, пак по няколко специалности; да не говорим, че трябва и да е организатор, за да може да създаде екип. И да има няколко живота, защото правенето на всичко това изисква време.


Питам за яхтичките, защото се случи така, че известно време участвах в създаването на такива "малки" мега яхтички... даже 3 броя... И съм на ясно с процеса... На създаването... А виж с процеса на придобиване на 200 милиона джобни пари... някак си... Вижда ми се твърде не етично придобиването на 200 милиона джобни пари, за такъв боклук като мене. Но за представител на глобалната олигархия е съвсем съвсем нормално етично и правилно...
ivanushka
 
Мнения: 211
Регистриран на: Пет Май 21, 2010 8:31 pm

Re: Научно-популярна лекция на български: "Нобеловата награда...

Мнениеот valio_98 » Чет Дек 17, 2020 11:23 am

Аз от яхти не разбирам, затова ще ти разкажа за астрономия, и по-специално за двама астрономи, все "велики" "хора" от горните слоеве на "демократичното" общество: Анджей Удалски и Гаспар Бакош. По имената можеш да се досетиш, че единия е поляк, а другия – унгарец. Удалски създаде проекта OGLE за търсене на микролензинг, а Бакош – проекта HAT за търсене на екзопланети. И двата проекта произведоха стотици статии, а всяка статия тук е измерване на маса на далечна звезда, откритие на екзопланета и пр., развива се фундаментално знание за света – OGLE например „уби“ няколко от теориите за тъмната материа. Не по-малко важно е, че подобни проекти са своеобразни професионални школи – десетки аспиранти и постдокове учат занаят докато работят в тях. Заради OGLE Полша има собствен телескоп в Чили и има ресурси за да не кажа половината, но голяма част от полската астрономия. Под ресурси имам предвид не само финанси, а инфраструктура – телескопно време, образование, академични институции, които развиват тази наука.
И това, което искам да кажа - подобни проекти не могат да се направят, ако човек само стои в къщи и чете статии, и публикува своите статии. И даже да не стои, пак е трудно. За цялата си кариера да съм срещнал 20-ина специалисти от калибъра на Удалски и Бакош. И най-важното - и двамата не са тръгнали страните, за които говориш, нито са някакви свръх хора с огромно самочувствие – виждал съм Бакош, който е по-млад, на конференциите след заседанията да рита топка със студентите.
Към тази двойка може да се добави и българинът Димитър Съселов, който през 2000 г. постави началото на моделирането на атмосферите на екзопланети. Той, може би защото е преди всичко теоретик, не основа подобен проект/школа, но със сигурност не е по-малък капацитет.
И тримата сега са професори във големи университети и там е големият въпрос – защо не са професори в Полша, Унгария и България, но на това да отговарят хората, които десет годи подред си избират любителя на Карл Май. :(
Аватар
valio_98
 
Мнения: 575
Регистриран на: Сря Юли 06, 2011 10:32 pm


Назад към Наука и прогностика

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта

cron
Общо на линия e 1 потребител :: 0 регистрирани0 скрити и 1 гости (Информацията се обновява на всеки 5 минути)
На Сря Яну 15, 2020 8:06 pm е имало общо 349 посетители наведнъж.

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта