Не знам дали тази дискусия трябва да продължи, но държа да уточня някои неща
1. Аз харесвам тази книга. Интересна е. ПРепрочитал съм я дори. Тук не говорим за харесване и нехаресване. Говорим за това дали тази книга е велика, както е да речем велика Война на световете или 20 000 левги под водата. Умишлено не казвам - Майстора и Маргарита, защото това са явления претендиращи за принципно различни величия
2. За мен величието на една книга не се свежда до възторженото хоро около въпросната книга и непрекъснатото трупане на суперлативи по нейн адрес, сякаш е някаква безспорна ценност, институция с безупречна репутация. Всяко едно "величие" подлежи на обосновка, както и всяка една що годе науко-подобна теза. Нито пък дали е изиграла тази книга някаква съществена роля в умственото израстване на определен човек (поколение).
Критериите за "величие" (нарочно в кавички, защото и най-великите ценности са преходни) за всекиго са различни, затова ще споделя моите, а нека който не е съгласен с тях или има други такива да ги сподели:
-"великите" книги (филми) предизвикват след себе си вълна от подражание. Споменатата Война на световете е филмирана десетки пъти, има стотици други книги с аналогична и/или антагонистична тематика, например Второто наществие на марсианците. Защо второ? В рамките на повестта няма първо, не се и споменава дори, че е имало и друго нашествие. Всички знаят кое е първото наществие.
-"великите" книги поставят някаква тема, образ, ситуация за първи път (или пък са едни от първите), те довеждат до знанието на много широка аудитория нещо което преди не е било извесно. Дори това което е оригинално и ново при тях да не е нито ново, нито оригинално, все пак те успяват по някакъв начин да го сведат до знанието на много хора. Типичен пример - 20 000 левги под водата. Подводници е имало много преди написването на романа. Но те са били с много ниска функционалност и без особена практическа полза, затова и за много хора не е било извесно, че апарат може да плува дълго време под вода. Жул Верн не само екстраполира този факт, но го съчетава и с едно невероятно за времето си пътешествие през свят който и днес е загадъчен и непознат за нас. Комбинацията от тези двете прави тази книга достойна за определението велика, въпреки че има вид на обикновено приключенско четиво
-"великите" книги се четат от много поколения, те не губят актуалността си, въпреки някои демодирани и архаични схващания. Пак ще използвам за пример Война на световете. Тази книга и до ден днешен си се издава и чете, абсолютно заслужена класика. Вярно е, че за това и помагат множество филми и комикси, но нима тези филми и комикси не са резултат от самата книга? Великите книги не само се четат от много поколения, те непрекъснато биват осъвременявани, правят се нови прочити, нови постановки в съвременни условия, римейкове и тн. Например Бойна звезда Галактика...
-Велика книга може да бъде някоя достигвала безпорни върхове в дадена тематика, недостигнати дълго време от подражателите и. Например темата за избора в Трудно е да бъдеш бог. Там просто няма какво да се добави, или поне на мен не ми стига въображението.
Сигурно има и други критерии.
Соларис със сигурност е интересна и увлекателна книга. Аз лично много повече харесвам Непобедимия и Кибериада, където темата за другостта е разгледана далеч по интересно и оригинално. Де-еволюиралите роботи които отново стават разумни при поява на заплаха (при нужда) е страхотно хрумване, образец за съвременните мрежови технологии. Докато един абстрактен океан ми е малко постна манджа в менюто за другостта. Със същия успех можеше да не е окаен, а двойна звезда (интересно, дали Хърбърт е заимствал това от Соларис?) или кой да е макро обект.
Но въпреки, че Соларис е интересна и увлекателна, тя не е "велика" в смисъла на горните критерии. Според мен! Затова и тази дискусия винаги съм я водил в контекста - "някой да ми обясни защо". Никога не съм твърдял че не е. Аз не съм открил фантастиката със Звездни войни и нямам идея що за откровение е била Соларис преди 30 години (спрямо 1982), нито колко новаторска е била за времето си, нито пък съм констатирал някаква вълна от последователи имитатори. Единственият съзнателен имитатор (последовател) на Лем за който съм чувал е ГМалинов, но и тази имитация не бих отнесъл към Соларис
Също така нямам и наблюдения тази книга да вълнува днешното поколение, да речем. Филмът на Содебърг малко променя нещата, разбира се, ако някой има конкретни наблюдения, моля да ги сподели.
@Данчо
Вече нямам време да преливаме от пусто в празно в безкрайни спорове, за да достигнем най-накрая до гениалния извод: "въпрос на вкус" - казало кучето и се близнало под опашката.
Ако всичко се изчерпваше с индивидуалния вкус, нямаше да има форуми и комуникация между хората. Вкусовете имат допирни точки, тези допирни точки за някои хора са важни. Аз започнах темата и получих няколко интересни мнения. Ако харесвах безусловно Соларис и я смятах за велика книга тези няколко мнения нямаше да се пръкнат, а щеше да има една тишина и нищо повече. Нима Пан Лем не заслужава поне едно качествено разлайване на кучетата?
@ Ники
За пореден път - съгласен съм с теб, но не виждам това което твърдиш в Соларис. Соларис не е огледало, всяка една литературна творба е огледало и всеки проектира в нея това което иска да види. Някои повече, други по-малко.
(Когато Наско ми разказва някой филм и после го гледам направо се чудя дали съм гледал същия филм. Сверявам заглавието, сюжета, героите... Уж е същия...)
@ Делян
Прав си, извинявай. Не мога да говоря от името на хора които нито познамам, нито знам какво са казали и по какъв повод. Но пък си спомням Сапковски, 2004 г, питаха го нещо за Лем, той направи кисела физиономия и смени темата с фразата - Лем си е Лем...
Просто тази асоциация ми се появи в главата, не знам защо.
Да не се взема насериозно...