Изминаха 100 ГОДИНИ от неговата кончина От някои познавачи на супержанра
Фантастика съм чувал, че той се крепи върху гърбовете на три кита: научна фантастика, фентъзи и хорър. В случая, то се знае, става дума за фантастичния хорър, защото horror-ът е твърде разнообразен, „играе го“ двулик като бог Янус и може понякога да се въплъти в напълно, ама в напълно реалистични форми.
И понеже Иван Вазов (1850-1921) се смята за първопроходец в българската фантастика, писал и научна такава, и фентъзи, съвсем логично беше между страниците на тъй обемистото му творчество да се открие и
хорър. И ето че случаят ми помогна да намеря жанрово ужасен опус от Патриарха – малката му поема или, ако щете, дългото му стихотворение, което цитирам по-долу.
* Мисля си и нещо друго. С годината на написването си тя
/то сполучливо може да претендира за
първия хорър и за
първото фантастично авторско произведение в родната ни словесност. Дали като творба на мерената реч, или пък въобще като художествен факт, нека се произнесат по-запознатите изследователи на бг фантастиката, която наистина е много, много богата в своите проявления през вековете...
Александър КарапанчевИван ВАЗОВ
■
КУЛАТА (Б а л а д а)
Две нѐдели има откак е във гроба,
умря ненадейно, кат вадеше боба:
злочестата баба! Тя вече е прах,
но името й йоще разпръскова страх.
Над мрътвата котка проклета прескочи,
кога бе простряна на дворските плочи,
душата й нощем се скита без мир
по друми, по гробье: тя стана вапир.
Какви не историй ужасни се чуха!
Тоз видел вапиря над кулата глуха,
друг срещнал го нощем при „Черния пън“,
а някои даже мачкало на сън.
– Недей ходи, Янко, при кулата пуста,
там гробът продънен наблизо стърчи.
– Не вярвай ти, мале, на хорските уста;
кой Радка ще срещне? Ех, мале, мълчи!
И рипна, подсвирна сред нощната дрямка,
изскокна накрая: там месецът грей
и кулата хвърля грамадна си сянка,
но нищо из друма се йощ не черней.
„По-харно от връха!“ – и качва се смело
през пролазът тъмний на горнята площ;
пред него полето задрямало цело
и нищо не буди дълбоката нощ.
И дълго той взира се татък в полето;
а месецът гледа кат жив от небето...
Полунощ. А Янко трепери, бледней,
той своята сянка да види не смей...
Внезапно кръвта му замръзна във жили!
Той гледа: пред него се бабата хили,
главата й се люшка, ръцете й висят,
от цялото й тяло вей ужас и смрът.
Из гроба дошла е. Уста й се чернеят,
наместо две очи, две дупки там зеят,
тя хили се, стъпа и иде насам,
а Янко е цял лед и дъха едвам.
Тя хили се, иде, той мълком отстъпа,
тя ръце простира, той бледен се дръпа;
вторачил е очи, ни жив, ни умрял,
в умрялата баба, кат смрът прижълтял.
И гонат се мълком по месчина двама,
по самите крайща на страшната яма...
Завчас той изчезна: глух шум долетя
и връхът на кулата пак опустя.
И ето защо днес една клета майка
във събота ходи при гроба да вайка,
и нощем, когато луната изгрей,
над кулата, казват, се нещо черней.
1 8 8 2, Х и с а р **_____________________
* За тази балада научих от едно интервю на писателя Александър Драганов с младия автор Денис Метeв. Прочетох го в интересния сайт
СITADELATA, който следя редовно. Благодаря им най-колегиално и от сърце.
** В том II от двайсеттомните Събрани съчинения на Иван Вазов (София: Български писател, 1955) намерих датировка, според която
Кулата се публикува за първи път във Вазовата стихосбирка „Поля и гори“ през 1884 година. Неин издател е бележитият възрожденец Д. В. Манчов. –
Бел. АлК.