Годишнини под знака на многоокия великан:
● 115 от рождението на Светослав Минков,
● 95 от създаването на книгоиздателство „Аргусъ“
и ● 25 от основаването на ИК „Аргус“ ______________________________________________
А какви допирни точки има белетристът, преводачът и театралът Владимир Полянов с гореизписаните годишнини? Големи, доста големи и ярки точки, ще отговорим ние без колебание – поне спрямо първите две от тях. Още на младини той се сближава със Светослав Минков, после студентстват и бохемстват заедно в Мюнхен и преди да са отхвръкнали много листове от календара на живота, кумува на Минков при първия му брак.
Двамата приятели стават и интелектуални бащи на новороденото книгоиздателство „Аргусъ“, както и – отново в творчески тандем – създават библиотека „Галерия на фантастите“. Първопроходчески дела, понеже в края на ХХ век руският критик Евгений Харитонов ще отбележи, че „Аргусъ“ (1922 г.) е първото в света издателство, специализирано за фантастика, а пък „Галерия...“-та (1925 г.) се явява първата, и то пак в света, книжовна поредица за жанра на въображението.
Фрагмент от корицата. Нарисува: Текла АЛЕКСИЕВА До момента никой – нито от Дивия северозапад, казано по радичковски, нито от културно-историческия Запад – не е опровергал тези ни първенства в издателската сфера. Да се надяваме, че те ще важат и в бъдеще и ще добиват все по-голяма популярност сред феновете и специалистите.
След куп години тъкмо Владимир Полянов остава единственият жив свидетел на легендарните аргуско-галерийни времена и проговаря за тях в някои от последните си книги и интервюта. Така че съвсем не е случайно нашето намерение да осветим, макар само с шепа страници, фигурата на този твърде интересен българин. Правим го с помощта на трима души, които са го познавали отблизо, съхранили са ценни спомени за него и са се превърнали в част от наистина малкото писмени свидетели на дългия му поход по стръмнините на изкуството...
НА СВЕТЛО И ВИСОКО: ЕДИН ОТ БАЩИТЕ НА „АРГУСЪ“ ■
„НЕГОВАТА СЪДБА НЕ БЕШЕ ЛЕКА...“ ■■
КОЕ Е ПРАВИЛНОТО ИМЕ НА ТОЗИ ФАНТАСТ? ■■■
ПОСЛЕДЕН РАЗГОВОР С ВЛАДИМИР ПОЛЯНОВ ПРЕЗ 1988 г. Думата взема критикът Атанас СВИЛЕНОВ: Когато в края на 1988 година културната ни общественост се прощаваше завинаги с писателя Владимир Полянов (роден е на 6 май 1899 г.), пред пресния му гроб мен повече от всякога ме измъчваше и чувството за своеобразна вина, за неизпълнен дълг. Мина известно време, излезе в издателство „Български писател“ сравнително представителният му ретроспективен сборник със задълбочен послеслов от Михаил Неделчев, появи се и анкетната книга на Александър Пиндиков, хвърляща подробна светлина върху държаното дълъг период в полусянка творчество на писателя, ала глождещото ме усещане не се е особено променило. Мисля, че не ще е пресилено, ако обобщя, че то е горчив самоукор от страна на цялата ни днешна литературна критика – ние сторихме твърде малко, даже почти нищо не направихме, за да получи художественото дело на Владимир Полянов вярна и справедлива оценка.
Възнаграждаваме с ласкавa думa и с подчертано благосклонно внимание толкова безлични присъствия в литературата ни, а отминавахме с непростително лекомислие писател като него, който в дългия си житейски път остави ценности от безспорно значение и който до сетния си час бе верен на каузата да споделя само истини, в които вярва, които са единствено плод на изстрадани убеждения.
Неговата съдба не беше лека, тя познава драматични превратности, има своите щастливи извисявания и своите мъчителни спадове, но Вл. Полянов я носеше с достойнство. Той никога, даже тогава, когато ефектните жестове бяха удобно средство за житейско преуспяване, не прибягна до голословни декларации за верноподаничество, не си позволи унизителни самобичувания или изгодни компромиси, за да бъде битието му по-леко. Предпочиташе да бъде в сянка, но действията му да са подчинени на повелите на съвестта. До много свои прозрения достигна бавно и трудно, ала друг път, освен този на честния вътрешен самоанализ, за него не беше възможен. Живееше сред нас чужд на суетата, далеч от боричканията за почести и награди, безразличен за ласкателствата и венцехваленията, защото беше проумял, че те са пяна, която времето безмилостно и безвъзвратно отнася.
Сега обаче все по-ясно осъзнаваме, че нишката на приемствеността не бива да се прекъсва, че можем да се чувстваме само по-обогатени и по-знаещи, ако осмисляме и ползваме уроците на наследството. В такъв план мисля, че е наложително да си извлечем поука и в нашето отношение към творчеството на Вл. Полянов. То дълго, твърде дълго се задържа в рамките на догматичната предубеденост. Сам писателят, деликатен и духовно извисен човек, не направи и намек, за да ни пренасочи към нов прочит, не си позволи жестове на обиден, пренебрегнат, наскърбен. Той предпочете да пише произведенията си в една, слава богу, все по-благоприятна атмосфера, когато след дълги странствания из провинциалните театри отново седна спокоен в дома си зад пишещата машина и създаде редица книги, някои от които се появиха и в дните непосредствено преди кончината му...
(Из предговора към „Диаболични повести и разкази“ от Владимир Полянов – Библиотека Галактика № 102 – Варна: книгоиздателство „Георги Бакалов“, 1990) * * *
През януари 1984 г. културният и обществен деец
Александър ПИНДИКОВ провежда седем пространни разговора с писателя, в резултат на които излиза особено ценната литературна анкета „Владимир Полянов“ (Издателство на БАН, 1988). От нея ще си позволим да цитираме няколкостотин знака, няма и една „старовремска“ машинописна страница, и съответно да ги коментираме:
_______________________
– С какво се свързва даването ви на две собствени имена Владимир-Георги? – Аз съм роден на Гергьовден, както ви казах, и нашите са имали желание да ме кръстят Георги. Прадядо ми е Георги. Кръстникът пък е настоявал да бъда Владимир и затова съм Владимир-Георги. Постепенно обаче името Георги отпадна и останах Владимир.
* < ……. >
– У двамата ли със Светослав Минков се породи идеята да издавате „Галерия на фантастите“? – Това беше общо решение на двама ни. Написахме и афиш. Обаче Минков беше майсторът, който умееше да увлича издателите. Той увлече този младеж да създаде издателство „Аргус“, той увлече и Филип Чипев да поеме издаването на „Галерия на фантастите“.
– Вие бяхте предвидили в „Чипев“ да я издавате? – Да, „Чипев“ щеше да я издава. Отпечатахме един голям афиш с покана за абонати, обаче угасна и тази работа...
** _______________________
* Въпреки това обяснение се намират хора, които предават непълно и значи неправилно рожденото име на Владимир Полянов. Като се замислиш, то е все едно да се напише черно на бяло: Жак Русо... Пол Сартр... или Ив Кусто (че кой ли културен човек би го сторил?!) – вместо установените от фактологията и вековете Жан-Жак Русо, Жан-Пол Сартр & Жак-Ив Кусто.
За съжаление, и тук личи дългата ръка на българската Уикипедия, чиито сътрудници неведнъж са поднасяли грешна информация. Тъкмо в уикипедианската страница за Владимир Полянов четем, че малкото му име е Георги. Георги – и точка! С бащино Иванов и фамилно Тодоров. Изкушен от желанието за бърза справка, журналистът „копва“ в Уикипедията, вади неточни (в случая) битове и без да ги сверява от друг, по-надежден източник, ги размножава спрямо нищо неподозиращите, доверили му се читатели.
Точно така се е случило и с Явор Цанев от Русе, който в брой 4/2016 г. на собственото си списание ● Дракус ● обявява не без eнтусиазъм:
А истинското име на Владимир Полянов, мили известни библиографи, е Георги Иванов Тодоров. Задължително е да споменавате това (особено в библиография), а редакторите и издателите
на вашите трудове също да го знаят, пък после да опитват да се кичат с титлата „наследници“. И понеже това не е първото пропадане на г-н Цанев в информационните капани на Уикипедията (виж няколкото коментара към този мемоар –
http://trubadurs.com/2016/11/22/memoir-za-svetoslav-minkov-20161122/), няма смисъл да питаме нито къде е гледал той като автор и издател на себе си, нито пък какво е проверявала редакторката на списание „Дракус“ Кети Илиева...
** Изразът „... обаче угасна и тази работа“ може да се разглежда двустранно: като евфемизъм и като свидетелство, че не са били набрани абонати за новосъздадената поредица. А инак от нея се явяват на бял свят две номерирани книжки – „Разкази“ от Емил Верхарн и „Из дневника на едно портокалено дърво“ от Ханс Хайнц Еверс (все през годината MCMXXV). Техните корици са дело на бъдещия народен художник Дечко Узунов; на вторите им страници долу стои информацията:
Излиза подъ редакцията на Свет. Минковъ и Вл. Поляновъ, и в изящното им оформление личи вещата ръка на издателя естет Филип Чипев.
* * *
Свидетелства артистът Мирослав МИНДОВ
(споменът му излиза в брой 21/2017 г. на вестник „Минаха години“):
„Сънищата ми са свързани с книги, постановки, хора и образи. Оживяват в мен отново годините 1937, 38, 39, когато специализирах театрална режисура в Полша при знаменития Леон Шилер. Тази енергия за усъвършенстване и изкуство не угасва в мене. Полската драматургия и театрална естетика създадоха във възгледа ми широк прозорец към света и театъра...
“ Така започна моят последен разговор с Владимир Полянов – писателя, режисьора, драматурга... След няколко месеца той щеше да навърши деветдесет години! Срещу мен стоеше бледен, аскетично благороден човек. Буйните прошарени коси, блясъкът в очите разкриваха артистичната природа на художник. Когато го попитах какво е за него животът, той, без да се замисли, отговори:
„Една стръмна пътека нагоре и все нагоре. Уморителна пътека, по която ние не спираме! Животът е детството и старостта, радостта и щастието, мъката и болката... Ето, аз на тази възраст все още всекидневно работя върху последни корекции на написаното. Спохождат ме неосъществени образи. Равносметките на доброто и злото, на истината и лъжат тежат в съзнанието ми непрестанно.
Трудно е да реализираш докрай всичко, което е в сърцето ти. Живея с образа на майка ми, с най-скъпите ми хора, които оставиха в мен доброта и обич. Песните на майка ми, Русе, където съм се родил, и Дунав имат своето най-съкровено кътче в душата ми. През целия си живот съм се стремял да се докосна до истините за родината, до раните на земята и народа. Вървя срещу времето. Литературата и театърът си дават постоянни срещи в мен. В литературата търся горещия порив на театъра, красотата на словото, безкрайността на разказа, в театъра – силата на истинската литература, драматизма на събитията, мащабността на действието и страстите...
Изпитвал съм жажда да откривам механизма на мъчителното и трагичното. Преживяното ми предоставяше твърде малко сюжети.
“ Владимир Полянов следва медицина и философия във Виена и Мюнхен, а по-късно – театрална режисура във Варшава. Вече студент, печата в различни списания и вестници. Работи като редактор, в Народната библиотека, в Министерството на просветата. За известен период е директор на Народния театър и опера в София, режисьор в Младежкия театър, Пловдив, Русе, Бургас, Разград, Смолян... Основател е на Държавната театрална школа и неин директор през 1942 г.
„Стремях се да открия истини, които вдигат завесите пред всички бляскави и трагични превъплъщения на живота, полутоновете на думите, скритите гласове на съзнанието, пулсиращата тежест на най-малките събития, реалността на най-незначителните факти, психологическите конфликти и нежност, до които преди това почти никой не се е докосвал.
“ Стоим един срещу друг. Очите на писателя излъчват блясъци на човешко благородство и жизнелюбие. А аз имам чувство, че границата между живота и смъртта е безпределно ясна.
Октомври 1988 г.ооооооооооооооооооооооооооооо
Блока подготви: Наталия МАРИНОВА