„Дилър на реалности“ от Николас Димитров ● Рецензията написа: Атанас П. СЛАВОВ Неприятна за четене книга, но несъмнено явление на сцената на театъра „Медийна информационна революция“.
Преди десетина години, когато писах двете си есета „Краят на историческия човек“, исках да доведа до знанието на обществото един основен извод: Световната система за цивилизационен контрол е чудовище, което
наистина изяжда своите деца! Логиката ми стъпваше върху няколко фундаментални факта:
1. Концентрацията на власт/пари/контрол в ръцете на 1% свръхбогати създава нов планетарен феодализъм, където различните етноси/народи се сливат в монолитен управляем електорат.
2. Историята е доказала, че никакви етически и законови ограничения не са попречвали на елитите да употребят и най-драстичните средства за контрол и дресура на масите. Очеваден пример е това, което се случи с демократическите принципи на народогласие в почти всички развити страни.
3. Лавинообразните (по закона на трансхуманиста Макс Мор) постижения на информационната революция предоставят на властовия Елит все повече (и ускоряващи се) възможности за включване на масите в глъбинна управляемост, като на дневен ред са личната психика и подсъзнанието.
4. За разлика от всички досегашни исторически форми на манипулиране, новите информатични средства дават възможност за истинско „преформатиране“ на общественото съзнание, така че масите да бъдат точно такива, каквито са нужни на поръчителите.
5. А тъй като една система може да управлява стабилно само елементи, които са по-прости от нея, следва електоралните единици (личностите) да бъдат опростени до това ниво. Чрез стандартизирана ценностна система на потребление/поведение, чрез профаниране на културата и изкуството.
6. Така хората, включени в огромните мегаполиси, биват обречени на задължителната съдба на „вторичното опростяване“, където са невъзможни висши мотивации като мечти, идеи за истинска свобода, отвъдреалностни проекти и космическо съзнание. Това автоматично кастрира тези общности от творческа потентност, възможности за развитие и в перспектива вещае превръщането им в „села със затихващи функции“. С всички дистопични и киберпънк „радости“, съпровождащи тоя процес.
7. След тези шест описани степени единствените жители на бъдещето ще бъдат ония индивиди, обединени в общности, които са намерили начин да се изключат от Системата и да образуват паралелни цивилизационни модели на развитие. Става дума за алтернативни форми на социално-икономическо битие. Ако, разбира се, умиращите мегаполисни трупове не отровят планетарното общежитие до безжизненост. Дори едно евентуално разселение из Слънчевата система няма да реши проблемите, защото доминиращият мегаполисен капитализъм ще напълни близките планети и астероиди с любимите си воюващи корпорации, бардаци и барове, респективно с всички гибелни противоречия, пренесени от Земята.
Та нашият юнак Николас Димитров, ползвайки международното си битие на служител в ООН и медийно-рекламен играч, е направил чудесна илюстрация на горните шест точки. На медийно-информационната „революция“, която изяжда своите деца.
Внимание:
СПОЙЛЕРИ.
Романът е разделен на три части. Първата е в аз-повествование на младия промишлен шпионин Золтан, получил задачата да се внедри в могъща медийна корпорация и да разкрие целите ѝ. Золтан е описан като безлик социопат, който с лекота приема всякакви роли, ползва случайни жени за секс и сменя религиите, когато влиза в кабинките на автоцърквата, за да се изповядва. Отначало в него не се наблюдават никакви морални ограничения, които биха го направили нещо повече от типичния киберпънков персонаж, завъртян между зъбчатките на Системата. Градът е Сингапур на близкото бъдеще, след „пукване на криптомехура“ (намеква се за предстоящ фалит на криптовалутите) – град-офшорна зона, рай за корпоративни акули и безданъчни играчи.
● Авторът Николас Димитров Младежът е приет за стажант, като минава през всички отдели, ръководени от тлъст будист-финансист, зъл и груб индус, юридическа кучка-стръвница, едноок скандинавец с любимите му гарвани Хугин и Мунин и други екзотични персонажи. Разговорите се въртят все около сънищата и тяхното управление, около технологията за дигитален запис на лични спомени, изобретена наскоро, която е откупена от корпорацията. Постепенно става ясно, че „Транс Реалити“ подготвя някакво устройство, което проектира направо в мозъка виртуални реалности, построени върху личните мечти и щения на индивида.
Авторът явно не е искал да бъде сравняван с огромното количество киберпънк романи, където са описани виртуални светове, той е искал да направи роман за еволюцията на масовите халюцинации върху територията на общественото съзнание. Затова е измислил максимално различни средства от познатите ВР шлемове и датчици. Димитров набляга върху индустриализирането на личните мечти и илюзии. И е въвел едно съвсем не „киберпънковско“ изобретение – гена на вечността, какъвто има главният герой. Изразява се в липса на страх от смъртта. Това го прави най-пригоден да бъде „конструктор на реалности“. Тук авторът смесва научната фантастика с фентъзито, защото туй прилича на генетичната „избраност“ на героя, от когото трабва да зависи „спасяването на света“. И Золтан разбира, че това негово „внедряване“ в корпорацията е поръчано от самия неин президент, който е издирил уникалния си кадър-творец на реалности. Ето едно „натягане“ на фантастичното, което не следва отникъде, а си е чиста воля на автора!
Втората част на романа е от аз-повествование на дъщерата на президента – възлюбена на Золтан. Тя е типичната „непорочна девойка“, която не приема властоманските амбиции на своя баща и се съпротивлява според силите си. Тя страда, виждайки как Золтан е погълнат от баща ѝ. Образът на Катрин също е стандартен за тоя тип сюжети – грешка на семейното възпитание и резултат от бунта на поколенията. Пак по закона на романтичните сюжети, между младия социопат и „златното момиче“ отнякъде възниква ЛЮБОВ, която ще играе важна роля до края.
С голям пиетет авторът е описал историята с Азовстан. Местният феодал, пожелал да бъде искрено обичан от своя народ, поръчва любовна нощ за всички мъже от страната с „най-красивата жена на планетата“ – западна кинозвезда. Договор за един милиард долара, който по-големият син на диктатора определя като най-скъпата порносделка в историята.
Тук вече мащабите на повествованието стигат своя апотеоз: „Транс Реалити“ се готви да въведе новата религия „трансферизъм“, която да измести всички съществуващи. Това става чрез виртуален сън, в който всеки вижда как например принц Гаутама не тръгва сред народа да разпространява учението си, ами остава в златната клетка на двореца. А хитри жреци пишат вместо него махамудрите му. И така за всички религии.
Освирепели тълпи традиционно вярващи разграбват и взривяват храмове и базилики по света, настъпват хаос и залез на цивилизацията. Катрин и други правдолюбци се опитват да разобличат Президента и неговия план, но това вече не е възможно – световните процеси са необратими.
Тука идват третата част и концептуалният провал на Николас Димитров. Золтан изтрезнява от златния си сън, когато вижда по телевизията как Катрин и разобличителите са взривени от шахид. И ние наблюдаваме как героят лети с цепелин над тълпите, за да конструира последната си „персонална реалност“ и да я излъчва към всички...
И отново като че ли започва текстът на първа глава, където младият социопат Золтан описва жалкия си живот и влиза в автоцърква пред надписа „Изберете религия“. И не се е внедрявал в никаква корпорация, а пък Катрин остава жива...
Какво е това? „Рестартиране на физическата реалност“ чрез персонален сън? Някъде след многото хипотези, изредени в книгата, се намеква за „въздействие върху квантовата структура на действителността“ и други подобни, но си остава фактът, че такава случка би могла да стане единствено чрез Deus ex machina или чрез вулгарната „машина на времето“. Няма отговор!
Моето предположение е, че на финала авторът не е издържал на философските проблеми, които сам е поставил, и се е измъкнал с класическото магическо оправдание „Любовта може всичко“, което според мен си е проява на концептуален инфантилизъм.
Никъде в 400-те страници той дори не намеква, че сред желанията и мечтите на милионите има такива, които са творчески, отвъд консумацията и копулацията, че има хора, които ще предпочетат да живеят в реалния свят, а не безкрайно да циклят в измислени сънища.
Така че книгата си остава само една пищна илюстрация на това как Системата поглъща включените в нея свои рожби... и нищо повече.
___________________________
● Николас Димитров. Дилър на реалности. – Преведе от руски (защото романът е написан на този език): Марта Владова. – Корица: Росен Дуков. – София: К о л и б р и, 2019.