от Nasko » Пет Дек 28, 2018 2:42 am
Драги читателю, пред теб е още една книга за свободата.
Целта ми в този предговор не е да преразказвам книгата, а да се опитам да
я поставя в контекста на съществуващата фантастична литература и да те
убедя, че си струва да ѝ отделиш няколко часа. Те няма да са много, защото
романът, който държиш в ръцете си, се чете на един дъх. Интригуващи герои,
интересен свят и според мен най-важното – завладяваща морална дилема, на
която не е лесно да се намери решение. Какво повече може да иска един
читател?
„Ортодокс“ е продължител на вечна тема в българската фантастика – темата
за свободата. С чест са я изследвали и други автори преди Григор Гачев, и
неговият роман само печели от сравнението, защото книгите – разделени от
няколко десетилетия, но принадлежащи на различни епохи – се допълват. Мои
персонални фаворити в тази редица са „Фантастични новели“ от Александър
Геров (изд. „Народна младеж“, София, 1966, Библиотека „Приключения и
научна фантастика“, № 100) и „Десет на минус девета” от Николай Теллалов
(изд. „Весела Люцканова“, София, 2007).
Тези три романа са обединени от въпроса дали свободата или робството е
нормалното състояние на човека. Допреди няколко века отговорът на този
въпрос е бил далеч по-очевиден и много по-смущаващ от днес: броят на
робите или на крепостните селяни е надвишавал този на робовладелците и на
свободните граждани. Следователно, поне статистически, робството е
доминирало. Ситуацията се обръща едва през последните сто – сто и петдесет
години.
Днес огромното болшинство от човечеството се състои от свободни индивиди.
Но дали е така? Не е нужно да следим новините, за да си зададем въпроса с
каква свобода разполагаме в условията на съвременните технологии.
Технологии, които „четат“ мимиката ни, разпознават лицата и походките ни,
знаят кога къде сме и какво правим. И които сигурно скоро – освен ако вече
не са се развили дотам, но просто не ни е известно – ще знаят по-добре от
нас как се чувстваме и какво мислим. През последните години тази тема се
обсъжда в световната фантастика – например произведенията на Кори Доктороу
и Чарлз Щрос – и дори в популярната литература, както прави в книгите си
историкът Ювал Ноа Харири. Но не е нужно да четеш нито Доктороу, нито
Харири, за да забележиш напредъка в технологиите, които ни заобикалят.
Достатъчно е да обърнеш внимание колко добре Амазон избира други книги,
които биха могли да те заинтересуват. Доктороу и Щрос са оптимисти – те,
кога по-прикрито, кога по-явно, защитават тезата, че технологията има не
само мощта да ни зароби, но и да ни освободи.
Логично, следващият въпрос е кому ще са нужни хората, ако машините
чувстват и мислят по-добре от нас. Ето за това е романът на Григор Гачев.
Той също е оптимист: доколкото мога да си позволя свободна интерпретация
на книгата му и без да издавам сюжетни тайни, авторът защитава тезата, че
човечеството няма да се превърне в отживелица*.
* Това е най-точният превод, който открих на английската дума obsolete,
често използвана, за да опише някоя „остаряла“ технология. Технологията
може и да не е стара на години, но темповете, с които „новите“ технологии
излизат от употреба, са едно от най-фантастичните явления на
съвременността.
Валентин Д. Иванов